Maandelijks archief: oktober 2006

Geddes & Gillmore, soort Abercrombie & Fitch, maar dan anders

Afgelopen week liep ik de Haagse vestiging van Geddes & Gillmore binnen, gekleed in een shirt van Abercrombie. Gelijk kwam een verkoopster naar me toe met de opmerking: “dit moet jou wel bekend voorkomen?”. Alleen kwam het merk mij niet bekend voor, ik had er nog nooit van gehoord. De kleding en winkelinrichting leek wel heel erg op Abercrombie & Fitch, waar de verkoopster ook op doelde.

De verkoopster legde uit dat Geddes & Gillmore een Nederlands bedrijf is dat net vijf vestigingen heeft geopend, waar ze kleding van het eigen internationale merk verkopen. Thuis toch maar even lopen Googlen. Er is sinds begin dit jaar een website, die natuurlijk erg lijkt op die van Abercrombie. Een externe link spreekt over ‘Het merk Geddes & Gillmore – dat al vestigingen over de hele wereld heeft –’. Een ander over het ‘internationale Casual Clothing merk Geddes & Gilmore, dat in de komende vijf jaar 80 winkels gaat openen’. Het persbericht staat ook online. Op de eigen site staat een leuk verhaal over de achtergrond van het merk, een Amerikaanse dotcommer erft een Australische kledingfabriek, wordt verliefd op de bedrijfsleidster, openen zes kledingswinkels in Australie en gaan naar USA voor verdere uitbreiding.

Het buzzen gaat tot nu toe wel aardig. Er wordt een controversiele reclamecommercial gemaakt die gelijk tot wat publiciteit leidt. Online is er een hyve met op dit moment al 94 leden. Verder kunnen ze met het mysterieuze achtergrondverhaal nog wel iets doen op buzz gebied (en niet op corporate gebied, als het inderdaad van a tot z verzonnen is ;). En verder uitdagingen genoeg.

En Abercrombie & Fitch ? Ik draag het nu een jaar of tien en in die tijd is het best een bekend merk geworden in Nederland, enkel en alleen door buzz marketing. Toch jammer dat ze winkels gaan openen in Europa volgend jaar. Is het gedaan met de schaarste en moet ik weer op zoek naar een ander merk.

Help, daar gaat mijn reputatie!

Van je ex moet je het niet hebben. Met die stelling zal de huidige eerste keeper van ADO Den Haag, Stefan Postma het zeker eens zijn nu een uiterst pikant seksfilmpje van Postma en zijn ex op internet is opgedoken. Een jaar geleden, toen Postma nog het doel verdedigde van het Engelse Aston Villa, verkocht zijn ex de meest intieme details over hun liefdesleven al aan een krant. Postma kon toen nog maar net verhinderen dat het filmpje dat hij ooit met zijn vriendin had opgenomen en waarbij zij hem penetreert met een voorbinddildo, openbaar werd gemaakt. Het kostte Postma destijds een week onderhandelen met de krant om het filmpje buiten de publiciteit te houden. Pas toen hij dreigde Aston Villa te verlaten bleek de krant bereid te zijn het filmpje niet op haar internetsite te zetten (bron: zijonline.nl). Nu is Postma terug in Nederland en duikt het filmpje via de verschillende blogs op en wordt er bijvoorbeeld in Evers Staat Op aandacht aan besteed. Iedereen die voetbal lief heeft is geschokt. Postma heeft geluk dat hij even uit de publiciteit kan omdat hij met een gebroken been thuis zit. Hoe komt iemand er in hemelsnaam bij om dit soort bedscènes op film te zetten? Zeker als je publiekbezit bent. En dat ben je als je op niveau voetbalt of in zijn geval, keept. Deze enorme stommiteit gaat hem jarenlang achtervolgen. Niet alleen door spreekkoren op de tribunes, tijdens het doen van boodschappen, maar ook na zijn carrière. Daarnaast treft dit ook zijn familie en vrienden. Als je het filmpje eenmaal op je netvlies hebt, doe je daar helaas niet zo snel afstand van. Wat staat hem nu te doen? Gewoon openheid van zaken geven, uitkomen voor zijn seksuele geaardheid of fantasieën? Doen alsof het voor hem de normaalste zaak van de wereld is. Waar maakt iedereen zich druk om? Of toch maar emigreren? Ik weet het niet. Gelukkig verkeer ik in andere omstandigheden. Laten we met z’n allen een advies formuleren om de reputatie van deze man te redden. Of laten we ‘em op de spreekwoordelijke blaren zitten?