Afgelopen week liep ik de Haagse vestiging van Geddes & Gillmore binnen, gekleed in een shirt van Abercrombie. Gelijk kwam een verkoopster naar me toe met de opmerking: “dit moet jou wel bekend voorkomen?”. Alleen kwam het merk mij niet bekend voor, ik had er nog nooit van gehoord. De kleding en winkelinrichting leek wel heel erg op Abercrombie & Fitch, waar de verkoopster ook op doelde.
De verkoopster legde uit dat Geddes & Gillmore een Nederlands bedrijf is dat net vijf vestigingen heeft geopend, waar ze kleding van het eigen internationale merk verkopen. Thuis toch maar even lopen Googlen. Er is sinds begin dit jaar een website, die natuurlijk erg lijkt op die van Abercrombie. Een externe link spreekt over ‘Het merk Geddes & Gillmore – dat al vestigingen over de hele wereld heeft –’. Een ander over het ‘internationale Casual Clothing merk Geddes & Gilmore, dat in de komende vijf jaar 80 winkels gaat openen’. Het persbericht staat ook online. Op de eigen site staat een leuk verhaal over de achtergrond van het merk, een Amerikaanse dotcommer erft een Australische kledingfabriek, wordt verliefd op de bedrijfsleidster, openen zes kledingswinkels in Australie en gaan naar USA voor verdere uitbreiding.
Het buzzen gaat tot nu toe wel aardig. Er wordt een controversiele reclamecommercial gemaakt die gelijk tot wat publiciteit leidt. Online is er een hyve met op dit moment al 94 leden. Verder kunnen ze met het mysterieuze achtergrondverhaal nog wel iets doen op buzz gebied (en niet op corporate gebied, als het inderdaad van a tot z verzonnen is ;). En verder uitdagingen genoeg.
En Abercrombie & Fitch ? Ik draag het nu een jaar of tien en in die tijd is het best een bekend merk geworden in Nederland, enkel en alleen door buzz marketing. Toch jammer dat ze winkels gaan openen in Europa volgend jaar. Is het gedaan met de schaarste en moet ik weer op zoek naar een ander merk.