Word of Mouth is back in business

Een interessante nieuwe studie met resultaten over de relevantie van Word of Mouth marketing is door het WOMMA vrijgegeven. Het heet: ‘Return on Word of Mouth Study’. De resultaten zijn gebaseerd op studies welke zijn gedaan in samenwerking met grote firma’s als onder anderen Pepsico, Discovery Communications en Weightwatchers.

Een voorproefje met enkele bulletpoints uit dit verslag:

  1. Uit dit onderzoek blijkt dat marketeers voortaan het rendement van investeringen in social media en offline WOM kunnen berekenen. Het hoeft dus niet meer onder de post ‘sociale experimenten’ weggezet te worden.
  1. Uit dit onderzoek blijkt ook dat voor ‘lage betrokkenheid’ producten offline WOM vijf keer meer waard is dan betaalde media. Voor ‘hoge betrokkenheid’ producten is WOM meer dan 100 keer meer waard! Marketeers kunnen dus zelfverzekerd grotere investeringen doen in verschillende WOM technieken om erachter te komen wat een positief effect heeft op de verspreiding van nieuws over hun producten.
  1. Impact van WOM ten opzichte van traditionele media. WOMMA, Return on the Word of Mouth, januari 2015
    Impact van WOM ten opzichte van traditionele media. WOMMA, Return on the Word of Mouth, januari 2015

    We kunnen steeds beter de verhouding tussen betaalde advertising en WOM begrijpen. WOM versterkt betaalde media bijvoorbeeld met 15%, wat betekent dat het de sleutelfactor is in het verhogen van effect en efficiëntie van adverteren.

  1. De studie laat ook zien dat er een grote variatie zit in hoe WOM werkt per categorie en per merk. Het daagt marketeers uit om eigen analyses te maken en te ontdekken hoe WOM werkt binnen hun werkveld.

Benieuwd naar meer resultaten en statistieken? Kijk dan op http://www.womma.org/ReturnOnWOM

*Research team: Analytic Partners, Sequent Partners, The Keller Fay Group, Converseon

^YK