Vandaag sprak ik Cindy Lammers die een artikel schrijft over de vervaging van de grens tussen redactie en commercie. Haar insteek was met name de ‘flutonderzoekjes’ waarmee bedrijven proberen de redactionele kolommen te halen. Dat is nog niet eens het probleem; dat zit meer in het gebrek aan transparantie bij sommige media over betaalde aanbeveling. We hadden het vooral over de selectie van ‘nieuws’ door de traditionele journalist, maar interessanter is hoe bloggers omgaan met ‘aanbeveling’.
Ik heb al vaak genoeg geschreven dat consumenten op zoek gaan naar indirecte ervaringen; ervaringen van anderen met een product of dienst. Mensen vertrouwen en geloven wat geschreven wordt op weblogs. Of zoals Ben McConnell zegt: “Trust is the bloodstream of commerce, and online trust has become a central component to how billions of dollars are spent by millions of people every day“. Als dat misbruikt wordt is dat keiharde fraude.
Het aannemen van geld (of een andere vorm van tegenprestatie) voor een positieve beoordeling door bloggers is vanaf vandaag in de VS illegaal. Zie hier het artikel in de NYTimes en hier de volledige wet van de Federal Trade Commission.
Ik ben voorstander van een dergelijke regel in Nederland.
De SMPA heeft op basis van de WOMMA Code of Ethics een goed voorstel gemaakt.