Seks, puppy’s en de dood werken in communicatie. In een blog op Adformatie met dezelfde titel, refereert Margot Bouwman aan de schijnbaar ‘oppervlakkige’ manier waarop de consument reclames over het algemeen verwerkt. We zitten in een soort stand-by modus, komen nauwelijks tot rationele beslissingen en doen een beroep op ons instinct. Bouwman pleit dan ook voor communicatie die verassend speelt met de menselijke instincten. Dat de drie bovenstaande onderwerpen ook daadwerkelijk effectief zijn, kunnen we onderstrepen met een aantal interessante praktijkvoorbeelden. Hoe simpel kan het zijn!
Seks
In de jaren vijftig hadden Chileense koffieverkopers het moeilijk. Waar in landen als Argentinië, Colombia en Brazilië volop koffie werd gedronken, was in Chili thee volksdrank nummer één. En wat doe je als je een product verkocht krijgt? Dan steek je het in een iets sensueler jasje. Sex sells! In hoofdstad Santiago werd het idee voor cafe con piernas geboren. De letterlijke vertaling: koffie met benen. Serveersters met korte rokjes en hoge hakken werden ingezet om het warme drankje te redden. Inmiddels kent Santiago talloze cafe con piernas en is de koffie hot als nooit tevoren…
Puppy’s
Het zal niet verbazen dat we eerder ‘ja’ zeggen tegen dingen die we leuk vinden. En dat we ons eerder laten overtuigen door leuke personen. Cialdini (1984) toonde met een experiment het verschil aan tussen een gewone en een leuke bediening in een restaurant. Wanneer ben je dan leuk? Simpel: door klanten precies te vertellen wat ze willen horen. Hoe? De serveersters herhaalden alles wat hun klanten zeiden. Het experiment liet zien dat het na-praatgedrag leidde tot beduidend meer fooi. Dus of het nu een leuke serveerster of een leuk huisdier (puppy’s) is, we gaan eerder overstag!
Dood
Iedereen is bekend met de fear appeals op onze pakjes sigaretten: roken is dodelijk. Een dergelijke boodschap maakt indruk, maar is het ook effectief? Uit onderzoek blijkt dat het angst inboezemen alleen niet voldoende is. Je moet mensen ook een oplossing voordragen en ze overtuigen dat die oplossing werkt. In geval van roken is de oplossing helder: stop ermee. Maar geeft stoppen met roken garanties? Er gaan ook vele niet- rokers dood aan longkanker… Afgelopen december kwam de Duitse supermarkt EDEKA met een indrukwekkende commercial waarin een oude man zijn eigen dood in scene zet om zijn familie met kerst te kunnen zien. Het toont het belang van samenzijn met kerst (‘en koop dan de boodschappen bij ons’) en laat meteen het effect zien: van eenzaamheid naar gezelligheid. Dat werkt!
Meer weten over bovenstaand onderwerp? Lees hier de blog van Margot Bouwman.
^NvdH