Schaarste = buzz

Schaarsheid is een van de weapons of influence volgens Cialdini en ook een mooi instrument voor Buzz Marketing. Schaarsheid kan je bewust inzetten (limited edition, selectieve distributie etc) en onbewust (uitverkocht). Het mooie van schaarste is dat het vraag creƫert, tenminste mits goed ingezet, teveel schaarste zorgt alleen voor irritatie.

Met de komst van internet werkt schaarste niet zo goed meer in sommige categoriĆ«en, bijvoorbeeld entertainment. In de begintijd werden regio 1 dvd’s op Amazon gekocht en in de regiovrije dvd speler afgespeeld (en later bij toename breedband compleet gedownload). Maar ook bij bioscoopfilms (‘releasedatum ? die staat toch allang op internet’) en cd’s (‘limited edition live cd, alleen uitgebracht in Japan ? uhuh’) ging het die kant op.

Met televisie is dit precies hetzelfde, de nieuwste afleveringen van Amerikaanse tv series worden trouw gevolgd (via bittorrent/nieuwsgroepen/p2p tv). In veel gevallen illegaal (ivm uploaden), maar desondanks gewild. Begin dit jaar was er opeens wat opvallends, ABC begon met het online uitzenden van series. Uiteraard alleen voor Amerikanen, maar ook die schaarste werkte niet. Nu doet NBC het ook met o.a. de nieuwe hitserie studio 60 on the sunset strip, die voor de premiere ook opeens op youtube verscheen, leuke publiciteitsstunt ?

Dit alles heeft tot gevolg dat een buzz kan ontstaan rond een product wat (nog) niet in Nederland is (bijvoorbeeld Gilette Fusion) of er ook nooit zal komen.