Rohit Bhargava van Ogilvy PR geeft op zijn weblog en op het corporate Ogilvy 306 degrees Digital Influence blog vijf stappen/tips hoe om te gaan met een blogcrisis:
1. identificeer de deelnemers
2. evalueer de conversatie
3. reageer authentiek
4. publiceer je eigen mening
5. monitor (en reageer) op de conversatie
Niet voor iedereen vanzelfsprekend verdiept hij deze stappen. Zo is het belangrijk om te realiseren dat er drie typen deelnemers zijn in een blogconversatie: de bron, de commentatoren (soms: reaguurders) en promotors. Laatstgenoemden zijn die het verhaal oppaken om verder te verspreiden (zoals ik nu doe met RB’s post).
Met ‘authentiek reageren’ bedoelt hij dat een echt persoon moet reageren en niet een anoniem corporate account. Ik heb dat in Nederland, op de blogs die ik bezoek, overigens nog nooit gezien. Een ander aspect, ingegeven door de snelheid van het medium, is dat je oprachter bent omdat je spontaan reageert: you cannot rely on a carefully crafted press release to create some ambiguity or delicately respond to a crisis.