De zoekopdracht ‘ontstoken oogjes’ stond in de geschiedenis van mijn zoekmachine. Mijn vrouw zocht op internet naar behandelmethoden voor de oogjes van mijn zoontje. Mijn vrouw is niet de enige die voor haar eigen of kwalen van de gezinsleden op zoek gaat naar professionele en consumer generated content voor respectievelijk medisch advies of gezondheidstips.
The Next Fifty Years vat een onderzoek van Manhattan Research naar CGM en gezondheid samen. 47% van de ePharma consumenten geeft aan beïnvloed te worden door CGM; bij jongeren ligt dit op 64%
Het gaat daarbij volgens mij niet om een second opinion bij diagnose maar om de ervaringen van behandelmethoden of -mogelijkheden van ervaringsdeskundigen. In wezen de backbone van word of mouth: consumenten zijn op zoek naar een indirecte ervaring (bij hoge betrokkenheidsproducten) en gaan bij experts, advocates en in hun sociale netwerk te rade of zij ervaring heeft met een bepaald product. Of ik nu op vakantie ga in een appartement in Turkije, een digitale camera koop, een restaurant boek in Amsterdam of een behandelmethode zoek voor ziekte of ongemak de meningen van anderen, met name online gedeeld zijn erg belangrijk en vaak onderschat door adverteerders.
Auteur Idil Cakim concludeert terecht dat het voor healthcare providers dan ook belangrijk is om te luisteren naar de online consument, een betrouwbare bron te worden voor de informatiezoeker online door feitelijke informatie te leveren aan conversational leaders en te vragen te beantwoorden van patiënten.