Meten van invloed van sociale media

De mensen van Edelman laten weer van zich horen. Dit keer doet David Brain op sixtyseconds een poging om de invloed van sociale media te meten. Door enkele nieuwe parameters toe te voegen willen zij verder kijken dan blogs en ook tools als Twitter en Facebook meenemen. Natuurlijk is dat appels met peren vergelijken (of zoals ze zelf zeggen adding apples to oranges). Zo kijken ze naar het bereik van blogs en stellen dat gelijk aan het aantal vrienden, volgers en updates bij Twitter. Al dit gegoochel leidt tot een Social Media Index.

Dus: een persoon krijgt een score op een tienpuntsschaal gebaseerd op een zestal criteria:

– Blog – analysed Google Rank, inbound links, subscribers, alexa rank, content focus, frequency of updates, number of comments (ook Technorati en Blogpulse)
– Multi-format – analysed Facebook – number of friends
– Mini-updates – analysed Twitter – number of friends, followers and updates
– Business cards – analysed LinkedIn – number of contacts
– Visual – analysed Flickr – number of photos uploaded from the person/s or about the person/s
– Favourites – analysed Digg, del.icio.us

Each score out of 10 was the given the following weighting across the categories : Blog – 30%; Multi-format – 20%; Mini-updates – 25%, Business cards – 7%, Visual – 3%; Favourites – 15% which created a total score for each category. The sum of each of these numbers created an individual’s Social Media Index.

Hun case blogmarketing voor Walmart verdiende geen shoonheidsprijs, maar ze doen het wel. Steve Rubel van Micropersuasion en Edelman is een bekende blogger op het gebied van PR en nieuwe media. Grappig genoeg eindigt juist hij bovenaan de Social Media Index… Vreemd genoeg missen ze in het overzicht MySpace en Jaiku. En als je indexeert hoe vaak iemands foto voorkomt op Flickr waarom dan niet ook kijken naar het aantal filmpjes op YouTube of het aantal dia’s op SlideShare? Als dit in Nederland zouden adapteren kijken we dan ook naar Hyves?

Edelman experimenteert en leert: Well, for us it is part of our business and I make no apology about that. Measurement is central to what we do and social media is massively powerful and we need to understand it to do our jobs.