Vorige week stond in de NY Times een aardig artikel over onze nieuwe klant Keds.
Keds is een schoenenmerk dat canvasschoenen maakt. Keds vond begin 20e eeuw de term ‘sneaker’ uit, waarvan akte. Mensen die uit de BMX-scene komen kennen Keds misschien wel als sponsor. Ook de variant ProKeds heeft een schare fans uit een specifieke niche achter zich aan, namelijk de breakdance wereld. Keds bouwt momenteel aan selectieve distributie en zal komend jaar starten met een online campagne.
De VS zijn focusmarkt en in het artikel wordt hun aanpak uit de doeken gedaan.. De actie met de grote schoenendoos doet me denken aan wat adidas ook deed in ondermeer Amsterdam en Antwerpen.
Behalve dat deze dan op wieltjes staat en rond rijdt. De Keds karavaan komt naar je toe met de vraag: How Do You Do? Uiteraard met de verplichte samenwerking met locale artiesten, zelf Keds ontwerpen en een modeshow. Maar wat ik wel mooit vind is dat The winner of the competition will get a $1,000 prize and a $5,000 donation to an arts-based charity. Keds is also sponsoring a segment called “How Do You Do Charity?,” where users will be asked to post messages on Twitter, using the symbol #HDYD, describing what inspires them about their city. The company will donate $1 per post to a local arts-based charity in each city, up to a predetermined maximum.
Dat merken hun nek durven uitsteken om ook de wereld een beetje mooier te maken vind ik een goede ontwikkeling. Pepsi doet dat met het Refresh project en Pampers (P&G) doneert aan Unicef. Laatstgenoemde werd in het begin door sommigen cynisch ontvangen, maar het blijkt wel dat juist bedrijven een (financiele) bijdrage kunnen leveren. Dat ze daar zelf ook iets voor terugwillen, vind ik vanzelfsprekend. Als het ‘goede doel’ daar ook mee kan leven uiteraard.