Lesje: Blijven boeien door H&M

David Beckham.
Natuurlijk een grote naam in de voetbalwereld maar sinds enkele jaren ook stijlicoon in de modewereld. David is namelijk enkele jaren geleden in samenwerking met de H&M zijn eigen kledinglijn begonnen. Sinds dit jaar gebruiken ze David ook om hun eigen ontworpen kleding aan te prijzen met de titel: Modern Essentials selected by David Beckham.

Over de manier van reclame maken heeft H&M ook goed nagedacht. Geen platte tv-commercial met een hippe jingle, de prijzen van de kledingstukken en een teveel knappe modellen zoals de vele grote kledingketens het doen. Nee, ze hebben deze keer gekozen voor storytelling doormiddel van de korte film: ‘I, Beckham the movie’.

In deze ‘I, Beckham the movie’ probeert de komediant Kevin Hart binnen een week precies zoals stijlicoon David Beckham te worden. Het Engelse accent, het drinken van het Engelse kopje thee, het poseren, eigenlijk alles zoals Beckham het doet. Natuurlijk een onmogelijke opgave, maar des te leuker om naar te kijken. Zoals verwacht levert het hilarische beelden op en heeft ook David Beckham duidelijk veel moeite om zijn lach in te houden. Ondertussen wordt op subtiele wijze de kleding getoond.

Commercial.
Op TV zette H&M in met een commercial in de vorm van een trailer. Dit was de trailer voor de korte film die uiteindelijk op 28 september onthuld werd op de website van H&M. Een slimme manier om de doelgroep naar de website te krijgen en daarnaast een slimme inzet van het AIDA-model: de trailer op TV wekte de aandacht van de doelgroep. Daarnaast werd men automatisch nieuwsgierig naar de korte film die alleen via de website te zien is. Tot slot begeeft de doelgroep zich bij het kijken van de korte film al op de website en is de stap klein om een aankoop te doen via de webshop. Check in the box voor H&M.