Gisteren kondigde Facebook aan dat ze een Friends Of Connections mogelijkheid hebben gelanceerd. Simpel gezegd (maar ingewikkeld geformuleerd) betekent het dat de vrienden van mensen die zich aansluiten bij pagina, groep of applicatie laat weten dat die persoon zich aangesloten heeft. Facebook zegt het zelf ook handig: In addition to harnessing the social graph by targeting your connections’ friends, every “Friends of connection” targeted ad promoting a Page or Event includes social content about a friend’s interaction with your business, amplifying the relevancy of your ad.
Enfin. Een voorbeeldje dan maar. Stel:
Ik ben fan van X. X wil gebruik maken van mijn netwerk en zet het ‘Friends Of Connection”-filter aan. Dan krijgen mijn vrienden een advertentie (banner oid) op hun pagina te zien van X met daarin “Thomas is fan van X”.
Ik kan me voorstellen dat dit niet door iedereen gewaardeerd wordt. Als mijn ‘autoriteit’ gebruikt wordt ter promotie van een merk vind ik het discutabel. Ik kan dan wel fan zijn maar dat ze mijn fan-zijn ongevraagd inzetten is iets anders.
Maar ook een positieve opmerking: het doet me ook denken aan het klassieke buzzvoorbeeld van Hotmail waarbij ieder mailtje werd gebruikt om te werven: get your free e-mail at Hotmail.com. Die regel leidde tot een sneeuwbaleffect en een exponentiele groei van Hotmail. Ik geloof ook wel dat deze indirecte endorsement ook ten goede komt aan het succes van de pagina, groep of applicatie op Facebook. Slim.