Domino’s D-day


Het was onvermijdelijk om tijdens mijn Springbreak workshop over PR2.0 de Domino’s case van afgelopen weken te noemen.

Ergens in North Caroline vonden medewerkers van de pizzaketen het grappig om te niezen over een pizza en ingredienten eerst in hun neus te steken. Een filmpje van dit onsmakelijke gedrag posten ze op YouTube dat in no-time de wereld rond ging.
Geconfronteerd met een reputatiedreiging vanuit Web 2.0 probeerde Domino’s de schade te beperken door dezelfde social media in te zetten in hun crisiscommunicatie: op Twitter, statement op site, mailcorrespondentie met betrokken blogger en een statement op YouTube (meer dan half miljoen keer bekeken…)

Respect voor het snelle handelen en de inzet van diverse media.
Het oorspronkelijke filmpje is niet meer te vinden op YouTube, met slechts een oorspronkelijke bron is dat een meevaller…. (als je echt echt wil kan je het vinden maar ik raad het zeker niet aan)

Shel Holtz, welbekend van FIR, heeft een mooie analyse van de crisis (deel 2) en een tip voor Domino’s: camera’s ophangen in ale keuken zodat ik mee kan kijken hoe mijn pizza wordt gemaakt.