Buzz & Reclame = nog meer Buzz

Old school Skoda

Echt vaak word ik niet getriggered door commercials. Ik kies meestal bewust voor een product doordat een beïnvloeder dat mij aanraadt of dat ik zelf wat research heb gedaan. Toch was de campagne van ‘www.watisditvooreenauto.nl’ er eentje die aansprak. In de TV commercial was alleen een geheimzinnige afgeplakte auto te zien zoals je ze in het blad Autoweek wel eens ziet. Op de website word je geconfronteerd met verschillende logo’s van automerken en de afgeplakte nieuwe auto. Het is de bedoeling dat jij raadt welke nieuwe auto er aankomt. Mijn eerste gedachte was gelijk het merk Skoda. Welk automerk heeft er meer baat bij ‘proofing wrong’ dan de voormalig fabrikant van ‘roestbakken’ uit Tsjechië? Sinds het concern deel uit maakt van de Volkswagen groep maakt het prima auto’s. Toch zette het design van de ‘geheime auto’ mij op het verkeerde been. De voorkant lijkt verdacht veel op een Saab. Na wat research op de site van Skoda wist ik het zeker, het is een ‘Superb‘. Bingo!

Het doel van de campagne, rumour en buzz creëren is gelukt. Zoals bijvoorbeeld de discussie en speculatie op Reclamewereldblog. De campagne is van Selmore, een creatief ‘through the line’ bureau. Mooie combinatie van reclame en buzzmarketing: ‘there is no line’.