Gisteren wipte ik even binnen bij de kick off meeting van APG NL, een mooi initiatief van ondermeer Boris Nihom van They. Voor de pauze luisterde ik naar vier presentaties met het thema Inside Insights. Planners, in Nederland noemen we ze strategen bij een reclamebureau, presenteerde hoe hun passie bijdraagt aan de vorming van insights voor hun klanten. Interessant om te horen hoe uitgaan in Miami inspireerde tot een strategie voor Gucci geurtje. Of een radiojunkie inspiratie kreeg uit gesprekken op de radio voor een herdefinitie van het World Press merk. Of hoe Boris op de Frisfeesten een strategische herpositionering ontdekte voro de Blackberry van Vodafone.
Uiteraard zet dat mezelf ook aan het denken.
Mijn onbetwiste passie zijn vergane VOC schepen op de westkust van Australie. Een voorliefde voor geschiedenis (hoe kan je adviseren over de toekomst als je het verleden niet kent?) maar vooral een enorme gekte voor graafwerk. Ik heb uren en uren besteed in het Nationaal Archief in Den Haag. Pluizen door 17e en 18e eeuwse verslagen, resoluties of soldijboeken van de VOC. Turen naar microfiches van zeekaarten achter antieke projectoren. Struinen door online databases in Indonesie en Kaapstad op zoek naar ….. Op zoek naar wat eigenlijk? Naar antwoorden op vragen. Naar vragen achter vragen. Naar stukjes informatie om een puzzel op te lossen waar ik het grotere geheel niet van overzie.
De meeting van gisteren, hoe kort het ook was, gaf me dat inzicht over Inzicht. Wat ik doe in mijn vrije tijd doe ik ook mijn werk. Love it.