Via Guerrilla Communication een mooi YouTube idee van BMW: unscripted. Krachtig idee waarin het merk echte verhalen ontsluit en distribueert. Natuurlijk mooi als andere BMW-rijders zelf ook hun verhalen ontsluiten en distribueren: dat is echte WOM maar wellicht een te hoog verwachtingspatroon. Op deze manier doet BMW wat ze volgens mij zou moeten doen: faciliteren zonder het verhaal van Sabine Schmitz nog mooier (of commercieler) te maken.
In de driedeling – content, ontsluiting, distributie – bepaalt een merk bij reclame de content (briefing, propositie, creatief idee), de ontsluiting (middelen, methode) en de distributie (mediakeuze, kanaal). In sommige social media campagnes faciliteert een merk bij de ontsluiting en zorgt de consument (samen met het merk) voor content en de distributie (viral doorsturen, insturen foto voor competitie, blogpost). Voorbeeld hiervan zijn de gepersonaliseerde virals: op basis van een vast script kunnen keuzes gemaakt worden (ontwerp van een kaart, tekst van een brief of elementen in een film).
In veel social media campagnes zien we juist dat de content en ontsluiting door het merk worden gedaan en social media worden gezien als distributienetwerk. De klassieke viral of de Old Spice campagne scharen we hieronder: de distributie gebeurt zonder controle en buiten bereik van het merk.
In de BMW case focust het merk zich juist op ontsluiting en, gedeeltelijk, distributie. De content is oorspronkelijk en unscripted.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=_tG3Tx1e704&fs=1&hl=en_US]