Ongeacht leeftijd of functieniveau zien Nederlandse reclameprofessionals een gouden toekomst voor buzzmarketing weggelegd. Uit onderzoek naar het kennisniveau van reclamebureaus over het onderwerp blijkt 80% in de toekomst buzzmarketing te willen integreren in campagnes. Ruim de helft van de 60 onderzochte bureaus werkt voor bedrijven met meer dan 500 medewerkers. Opvallend was dat bij controlevragen over de definitie van buzzmarketing meer dan 60% van de respondenten een fout antwoord gaf. Reclamebureaus zien deze vorm van communicatie dus wel zitten, maar zijn nog niet voldoende geinformeerd over de beschrijving en mogelijkheden.

Interessant maar onduidelijk
93% van de ondervraagden had van het onderwerp gehoord en 80% zag kansen om buzzmarketing in te zetten in toekomstige campagnes. In de vragenlijst werd tevens gevraagd om een keuze te maken uit drie verschillende campagnes, bedrijven en viral marketing initiatieven, waarvan slechts één daadwerkelijk een buzztechniek of -middel was. Opvallend veel foute antwoorden werden gegeven: respectievelijk 69% (buzzcampagnes), 79% (bedrijven) en 74% (virale campagnes).
Bijna alle respondenten (97%) gaven aan meer te willen leren over buzzmarketing.

download hier het volledige onderzoeksrapport (500kb)

ook gepubliceerd in Adformatie en – het verbaast mij – zonder bronvermelding in de VPRA nieuwsbrief

Dit onderzoek, net als het rapport van Josien/Bikker, toont de groeiende aandacht voor buzzmarketing en marketing-PR. Medebloggers, het is aan u…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.