Over buzzende consumenten: prosumers

Ik buzz, jij buzzt, wij buzzen. Maar wie zijn wij? Dikke kans dat wij prosumers zijn.

Om je geheugen op te frissen: de Prosumer is een consument die informatie en technologie in z’n bloed heeft. Hij (of zij) zoekt actief naar informatie, en raadpleegt daarbij meerdere bronnen, waaronder Internet. Ook wil hij graag invloed hebben op diensten en producten, en communiceert hij veel en vaak via verschillende kanalen. Hij is kritisch en neemt niet klakkeloos beloften aan die hem in reclame gedaan worden. Voor anderen in zijn sociale netwerk is de Prosumer een bron van informatie, vooral over merken en producten. Kortom, de Prosumer heeft alles in zich om te buzzen!

De term Prosumer is niet nieuw meer, maar er is wel sinds kort meer bekend over hoe deze consument zich in Nederland gedraagt (onderzoek door Euro RSCG). Een paar leuke bevindingen:

Prosumers willen alles weten. Prosumers staan veel meer open voor multimedia en Internet als bron van informatie dan gewone consumenten. 61% van de Prosumers gebruikt weblogs, bulletin boards en nieuwsgroepen om informatie te krijgen en de meningen van anderen te achterhalen.

Even slikken voor de reclamebranche: maar liefst 84% van de Prosumers staat wantrouwig tegenover reclame en de beloften die daarin worden gedaan. De Prosumer is dus niet zo gemakkelijk te beïnvloeden met de ‘traditionele’ marketinginstrumenten.

De Prosumer is eigenwijs en uitgesproken, en omdat hij zoveel informatie verzamelt is hij voor zijn vrienden een betrouwbare referentie (een buzzer dus).

Kortom: prikkel de prosumer en de buzz volgt vanzelf!
Meer over de prosumer op www.prosumer.nl.