Willem Sodderland promoot zijn initiatief Buzzer op het weblog Frankwatching met een goed artikel over WOM.

Met name deze quotes zijn interessant: ” De uitwisseling van eerlijke meningen tussen consumenten is de krachtigste be├»nvloeder van koopgedrag, al sinds holbewoners elkaar vertelden waar ze de meest productieve jachtvelden konden vinden” en “Als fabrikant kan je dit (kritische of negatieve feedback, red) negeren en/of ontkennen. Besef dan wel dat bad buzz 2 keer zo hard gaat dan good buzz. Maar je kan het ook omarmen, je product
verbeteren en een goede beurt maken bij een groep invloedrijke consumenten”

Willem stelt terecht dat er nog steeds veel begripsverwarring is, maar doet daar zelf een schepje bovenop door een eigen interpretatie te geven van Buzz Marketing. Hij zegt: “In strikte zin gaat Buzz marketing over het uitlokken van gesprekken over een merk of product door een opvallend, shockerend of boeiend) evenement te organiseren”. Waarom zou bij buzzmarketing een evenement de enige driver voor WOM zijn? Daar ben ik het net zo mee oneens als dat de WOMMA’s definitie: “using high-profile entertainment or news to get people to talk about your brand”. Buzz is een synoniem voor word of mouth. Buzzmarketing is WOM-marketing en dus: “Word of mouth is a pre-existing phenomenon that marketers are only now learning how to harness, amplify, and improve. Word of mouth marketing isn’t about creating word of mouth — it’s learning how to make it work within a marketing objective”.

Zo dit geneuzel over definities verduidelijkt tenminste ­čśë

Op MarketingFacts wordt terecht geconstateerd dat Buzzer een sterke gelijkenis heeft met BzzAgent. Prima, maar Willem geeft er Nederlandse relevantie aan. (overigens vraag ik me af waarom Marco Marketingfacts via zijn comments een directe vraag stelt aan Buzzer Willem, terwijl de column op Franks weblog staan. Het zal wel een klein wereldje zijn).
Het artikel is inspirerend en voegt kennis toe, de promotie van Buzzer is relevant en niet storend.

Ik denk dat tussen de 3.300 ingeschreven Buzzers er best wel wat communicatie- en marketingmensen zitten. Of (en) zij kennen vast wel mensen werkzaam in deze branche. Dus Willem: “practice what you preach” en lanceer Buzzer via Buzzer. Ik hoop dat we binnenkort meer cases van je horen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.