(Never) trust a stranger!

Ouders vertellen hun kinderen dat ze geen snoepjes mogen aannemen van anderen. Maar als we de april cijfers van Nielsen zien dan blijkt dat we meer aannemen van vreemden dan we denken.

Nielsen trackt 25 duizend mensen in 50 landen. De aanbeveling van mensen die je kent blijft de meest betrouwbare vorm van reclame (zie ook de post over de Superpromoter), maar vertrouwt 70% de meningen gepost op het internet (van mensen die men niet kent). Ik laat me ook leiden door de beoordelingen van bezoekers van IENS of de recensies van boeken of Amazon of hotelevaluaties van vakantiegangers.

Niet voor niets blijkt uit de European Communication Monitor 2009, de jaarlijkse studie van de EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association) en de EACD (Association of Communication Directors), dat social networks het aandachtspunt voor onze branche zijn. Bron: Communicatie Online

In het Europese onderzoek meer interessante resultaten: zo voorspellen de Europese collega’s dat pers en mediarelaties in print media (publiciteit) een stuk minder belangrijk wordt over drie jaar. In 2012 zullen online communicatie en online mediarelaties de belangrijkste kanalen en instrumenten zijn. Traditionele print daalt 35% in belang terwijl online commnicatie, online mediarelaties en social media respectievelijk stijgen met 20%, 31% en 35%. Met name sociale netwerken en online video zijn belangrijke kanalen voor PR.