[ADV] Fama Volat: hoe dan?

collageAfgelopen week lanceerden we ons bureau Fama Volat. Online nieuwsmedia pikten het bericht op en meldden in de kop of dat we ons richten op word-of-mouth. Daarop kregen we vragen wat we precies doen. In dit artikel (als advertorial op Buzzmarketing.nl) leg ik het graag uit.

Zowel adverteerders als (reclame- & pr-bureaus) kunnen bij Fama Volat terecht voor drie diensten:

  1. Consultancy / advies
  2. Research
  3. Concepting

Ten eerste advies. De vraag die wij beantwoorden: “hoe maken we een campagne spraakmakender?”. Om de kans te vergroten dat een commerciële boodschap wordt doorverteld delen wij onze kennis en ervaring over buzzmarketing. Wat werkt wel en wat werkt niet? Deze kennis beperkt zich niet tot de werking van communicatie maar wij kijken ook naar neurowetenschap, sociale psychologie en zelfs literatuur. Aan de hand van het Buzz Canvas Model geven we concreet aan hoe de campagne dient opgezet te worden of aangepast moet worden.

Ten tweede bieden wij onderzoek aan. Fama Volat consultants zijn MOA-gecertificeerd interviewers. Wij kunnen focusgroepen opzetten en begeleiden. Op basis van  kwalitatief onderzoek testen wij welke boodschap of propositie het beste is om doorverteld te worden. We kijken daarbij naar ondermeer naar constructie, herkenning, herinnering en reproduceerbaarheid van een verhaal. Naast de inhoudelijkheid van de boodschap bekijken we ook welke overdrachtsvorm het beste past bij de gekozen boodschap. Een message development sessie op basis van co-creatie.

Ten derde, en meest belangrijk, bieden wij creatieve oplossingen. Spraakmakende ideeën. Hoewel een ideevorm nooit vantevoren vastligt, is het merendeel van onze concepten gericht op events & stunts, guerrilla advertising en marketing-PR. Voor een idee dat alleen zendt, moet je naar een traditioneel reclamebureau. Voor de implementatie van ideeën werken we samen met externe partijen.