Booking.com volgens Cialdini

c4729b97d978e433ca3044a64e98f7e4fd281038

Afgelopen zaterdag stond een interessant artikel in De Volkskrant over hoe Booking.com de beinvloedingstechnieken van Cialdini inzet op haar site. Met name de infographic (zie een screenshot boven) zat goed in elkaar. Koop het artikel via Blendle.

Het digitale verleiden is een onderwerp dat in Nederland geclaimd wordt door Maurits Kaptein. Bij de lancering van zijn boek speelde hij mooi in op de onderbuik: wat adverteerders doen om ons onbewust hun wil op te leggen. Een angst die al speelt tijdens de Hidden Persuaders van Vance Packard. Subliminale reclame wordt vaak gebruikt als voorbeeld van een ‘verboden’ techniek die enge reclamemensen gebruiken om ons dingen te laten doen die wij niet willen. Maar Maurits liet ons zien hoe het werkte – als een verstoten goochelaar die zijn eigen nest bevuilt. Oh nee, Maurits is voor transparantie want hij heeft een mooi bedrijf dat juist digitale verleiding adviseert en implementeert.