Journalistje pesten

Een klein maandje geleden postte collega AJ Thijssen op Molblog de top 10 PR-blunders. Via LinkedIn kwam ik op een ander lijstje: 10 things ‘PR people’ do that annoy editors, uit de – let op – Jamaica Observer. Dit lijstje is samengesteld door een informeel onderzoekje onder journalisten.

1. Een slecht geschreven persbericht
2. Nabellen om te kijken of de journalist “er iets mee gaat doen”
3. Vooraf aan een interview een uitgewerkte vragenlijst opvragen
4. Een en hetzelfde persbericht faxen/mailen (etc) naar alle verschillende redacties van een medium
5. Geen commentaar of ‘niet-thuis geven’ bij slecht nieuws
6. Een journalist wijzen op de advertentiebudgetten die geinvesteerd worden bij zijn medium
7. Te laat / later dan afgesproken starten met een persevenement
8. Cadeautje sturen na een mooi artikel
9. Duidelijk maken dat er eten & drinken is op het persevenement
10. Jezelf (PR-man/vrouw) centraal stellen

Nummers 1 tot en met 6 zag ik ook terug in het artikel of in de reacties van de MolBlog lezers, dus zo ver liggen de blunders van de aanbodzijde en de irritaties van de vraagkant niet uit elkaar. (Van 10 weet ik dat dat de grootste persoonlijke ergernis is van AJ). Nummers 7 en 8 spreken voor zich maar waarom “communicatie over catering” een top 10 plaats verdiend is mij een raadsel, “Journalists are not the best paid professionals, but trying to seduce them with the promise that they will be fed is a big turn-off!”