Zó 1937

Potter’s. Mijn vader had er nog een mooie anekdote over. In ruil voor 5 gulden at hij in een keer een doosje Potter’s leeg. Eigenlijk ongeloofelijk dat hij twintig jaar later samen met z’n zoon nog steeds die snoepjes at.

In het vakblad Supermarkt van deze week stond een artikel over de mond en keelverfrisser. Volgens Supermarkt ging op 26 november voor het eerst sinds 5 jaar (!) weer een campagne lopen van Potter’s Original . Centraal punt van de campagne is een website (www.dekselsfris.nl) met daarop leuke ‘viraal-potentiele’ filmpjes, een prijsvraag en e-cards. De filmpjes bevatten sketches tussen jongeren terwijl ze taal uit de jaren ’30 gebruiken met woorden zoals ‘zakgrammafoon’ voor Ipod en de turbotaal van toen zoals ‘mieters’ en ‘deksels’. Elk filmpje wordt afgesloten met het gevatte pay-off ‘Potter’s, Dat is zó 1937’.

Ondanks dat het campagneconcept erg origineel is en de filmpjes grappig, ontbreekt het aan een essentieel onderdeel van een succesvolle campagne. Seeding. Wat stelt viraal voor als het niet wordt opgepikt? Niet alleen heb ik nergens een advertising uiting gezien, de Marketing weblogs maar zelfs Google zwijgen in alle talen over de campagne die op 26 november van start is gegaan. Gemiste opportuniteit.