Maandelijks archief: oktober 2015

VR vertalen naar reality

The North Face heeft goed begrepen hoe het VR moet vertalen naar de realiteit en daar ook nog eens veel publiciteit mee kan trekken. In acht dagen tijd is onderstaand filmpje al meer dan 1.3 miljoen keer bekeken alleen al via YouTube.

Het neemt de consument mee in de wereld van The North Face en hondensleeën. Daarna gebeurd iets wat niemand verwachtte. Kijk, geniet en leer hoe dit concept super goed geëxecuteerd wordt!

DDW, waarom je er geweest moet zijn als communicatieprof

De Dutch Design Week. Het begon 14 jaar geleden met een Dutch Design dag. Het werden al snel twee dagen en ondertussen kan de Design liefhebber ongestoord negen dagen op rij genieten van al het moois dat Nederlands (en buitenlands) Design te bieden heeft. Dit jaar is het georganiseerd van 17 tot 27 oktober op verschillende locaties in Eindhoven.

In het hartje van al dit Design gedruis ligt het kantoor van Fama Volat Eindhoven, in een van de oude Philips gebouwen op Strijp-S. Als communicatie, cultuur en designliefhebbers, voelen wij ons dan ook verplicht om uit te leggen waarom jij er als communicatieprof ook geweest moet zijn.

Inspiratie
Van continue achter je computer zitten wordt je niet wijzer. Onderzoek doe je ook niet alleen door het internet af te struinen. Goed onderzoek doe je door je te mengen tussen de doelgroep, te zien, horen en voelen wat er allemaal gaande is in de wereld om je heen. Design kan je anders naar situaties of producten laten kijken. Of je een bijzondere link laten leggen tussen innovatie en klant. De Dutch Design Week brengt een enorme geconcentreerde groep creatieven (2500 designers) bijeen. Niet alle producten die worden getoond zijn even concreet, maar ze zijn altijd gebaseerd op een onderzoek, een insight en de creativiteit van de Designer. De Dutch Design Week staat dus garant voor een grote dosis inspiratie. Daarnaast is het thema dit jaar ook erg aansprekend: What if….?

Design meets Brands
Dit jaar voor het eerst georganiseerd door marketing activatie bureau Opvallers op het Design Perron. Tijdens een vijf uur durend programma zijn zo’n 150 brandmanagers uit heel Nederland bijeen gekomen om te leren over hoe design een brandmanager nog beter kan helpen bij het wegzetten van een product of dienst. Er zijn lezingen gegeven over visualisatie van onderzoeken, neuromarketing en een marketingplan in 1 uur maken. Tot slot deelde koekjesmerk Oreo een mediacheque van €15.000 uit aan een designer welke de Oreo designcontest had gewonnen. Oreo gebruikt het design van de winnares voor haar nieuwe campagne. Hiermee laat het merk zien dat het jonge designtalenten wil stimuleren en het design met beide armen omarmt. Kortom, een leuke en leerzame middag voor de communicatieprof. Volgend jaar meer!

Hotspots DDW
Hieronder de vijf grootste hotspots van de Dutch Design week:

1. Design Academy
2. Klokgebouw (eigenlijk heel Strijp-S)
3. Sectie C (iets uit de richting maar veel rauw design)
4. NRE terrein
5. Design perron

Zoals hierboven staat, duurt de Dutch Design Week nog tot 27 oktober. Dat wil zeggen dat je nog een heel weekend de tijd hebt om te proeven van al het goeds dat Design te bieden heeft. Voor €18,50 koop je een passe partout waarmee je onbeperkt alle locaties in en uit kunt lopen, gedurende de gehele DDW. Ook zijn er veel locaties waar je geen passe partout voor nodig hebt. Mocht je nu het vele lopen van en naar locaties beu zijn, dan kun je altijd nog je hart ophalen bij een van de vele bijzondere (pop-up) eetgelegenheden.

Veel plezier!

 

Toyota goes Back to the Future

Toyota staat op het punt de nieuwste Mirai te introduceren. Deze brandstofcelauto belichaamt volgens de autofabrikant de toekomst van transport. Geen beter moment om de toekomst te introduceren dan op het moment wat voor velen een iconisch moment in de toekomst was. 21 Oktober 2015 is de dag waarop Marty McFly in Welcome to Future Part 2 de toekomst bezoekt. Actueler kán haast niet.
Buzz bouwt Toyota op met een reeks aan video’s, bijvoorbeeld van Michael J. Fox en Christopher Lloyd die bespreken wat nou wel en niet is uitgekomen zoals in de film wordt getoond. Klik hier om de video te bekijken.
Ook veel teasers, waaronder eentje in de vorm van commercial voor Toyota waarin de droomauto van Marty McFly voorbij komt. Klik hier om de video te bekijken.
Bel je het nummer uit de commercial, dan kom je ook in aanraking met allerlei boodschappen over de Mirai en natuurlijk de auto uit de commercial. Luister hier het kiesmenu
En op de actiesite zie je de binnenkant van de iconische Delorean, waar je word gevraagd te wachten tot 21 oktober om de volledige video te zien. Bekijk het hier
Natuurlijk bouwt Toyota ook op de sociale kanalen de verwachtingen op. Check hier de Facebook van Toyota.
Een slimme campagne waarmee Toyota een moment claimt dat bij een grote groep filmfans met rode cirkel in de agenda aangeduid is. We verwachten een enorme bump in mentions van Toyota op de 21e als de definitieve video online komt. We zijn benieuwd!

Knap staaltje Zweeds design

Dat Ikea blijft herontdekken en innoveren weten we. Zo heeft de Zweedse meubelfabrikant bijvoorbeeld (al) draadloze oplaadpunten voor Samsung telefoons geïntegreerd in meubelstukken. Ikea experimenteert graag met technologie en design. Een recent voorbeeld daarvan vat dit kristalhelder samen in een filmpje.

Pak het beste van twee werelden en verbindt. Kijk en verwonder.

Lesje: Blijven boeien door H&M

David Beckham.
Natuurlijk een grote naam in de voetbalwereld maar sinds enkele jaren ook stijlicoon in de modewereld. David is namelijk enkele jaren geleden in samenwerking met de H&M zijn eigen kledinglijn begonnen. Sinds dit jaar gebruiken ze David ook om hun eigen ontworpen kleding aan te prijzen met de titel: Modern Essentials selected by David Beckham.

Over de manier van reclame maken heeft H&M ook goed nagedacht. Geen platte tv-commercial met een hippe jingle, de prijzen van de kledingstukken en een teveel knappe modellen zoals de vele grote kledingketens het doen. Nee, ze hebben deze keer gekozen voor storytelling doormiddel van de korte film: ‘I, Beckham the movie’.

In deze ‘I, Beckham the movie’ probeert de komediant Kevin Hart binnen een week precies zoals stijlicoon David Beckham te worden. Het Engelse accent, het drinken van het Engelse kopje thee, het poseren, eigenlijk alles zoals Beckham het doet. Natuurlijk een onmogelijke opgave, maar des te leuker om naar te kijken. Zoals verwacht levert het hilarische beelden op en heeft ook David Beckham duidelijk veel moeite om zijn lach in te houden. Ondertussen wordt op subtiele wijze de kleding getoond.

Commercial.
Op TV zette H&M in met een commercial in de vorm van een trailer. Dit was de trailer voor de korte film die uiteindelijk op 28 september onthuld werd op de website van H&M. Een slimme manier om de doelgroep naar de website te krijgen en daarnaast een slimme inzet van het AIDA-model: de trailer op TV wekte de aandacht van de doelgroep. Daarnaast werd men automatisch nieuwsgierig naar de korte film die alleen via de website te zien is. Tot slot begeeft de doelgroep zich bij het kijken van de korte film al op de website en is de stap klein om een aankoop te doen via de webshop. Check in the box voor H&M.