Maandelijks archief: april 2014

Booking.com volgens Cialdini

c4729b97d978e433ca3044a64e98f7e4fd281038

Afgelopen zaterdag stond een interessant artikel in De Volkskrant over hoe Booking.com de beinvloedingstechnieken van Cialdini inzet op haar site. Met name de infographic (zie een screenshot boven) zat goed in elkaar. Koop het artikel via Blendle.

Het digitale verleiden is een onderwerp dat in Nederland geclaimd wordt door Maurits Kaptein. Bij de lancering van zijn boek speelde hij mooi in op de onderbuik: wat adverteerders doen om ons onbewust hun wil op te leggen. Een angst die al speelt tijdens de Hidden Persuaders van Vance Packard. Subliminale reclame wordt vaak gebruikt als voorbeeld van een ‘verboden’ techniek die enge reclamemensen gebruiken om ons dingen te laten doen die wij niet willen. Maar Maurits liet ons zien hoe het werkte – als een verstoten goochelaar die zijn eigen nest bevuilt. Oh nee, Maurits is voor transparantie want hij heeft een mooi bedrijf dat juist digitale verleiding adviseert en implementeert.

State of WOM

The wrap up of the survey van de Word of Mouth Marketing Association:

Spending on word of mouth marketing is modest, but growing fast.

  • Online social media is a major spending area according to 26% of marketers and “offline word of mouth” is a major spending area for 21%, well behind customer service (54%), email marketing (40%), customer relationship management (39%) and digital advertising (36%).
  • But spending levels are poised to grow fast. 70% say their company will increase spending on social media, more than any other marketing channel, including offline WOM at 29%. Both forms of WOM marketing rank ahead of print media (16%), product sampling (14%), and TV (9%) as growth areas.

Widespread use for many social tactics

  • The survey measured usage levels for 19 specific tactics for social and word of mouth marketing, finding that two-thirds of companies have already tried six that relate to online social media, including building/managing profiles (82%), monitoring online social media (72%), and using sharing buttons (68%).
  • The tactics best poised to see more usage are enlisting advocates (40% are considering it), and setting WOM as an advertising objective (35%).
  • High levels of satisfaction is reported for every WOM marketing tactic, with at least 7 in 10 marketers satisfied with their experiences.

Difficulty of measuring WOM is an obstacle for the majority of companies.

  • 64% of marketers believe social marketing is “more effective than traditional marketing,” but relatively few think they can effectively measure the ROI of online social media (34%) or offline WOM (22%).
  • Indeed, large majorities say that measurement problems are obstacles to greater usage of WOM Marketing in their companies. The top three obstacles are difficulty measuring offline WOM (89%), not being able to show ROI (85%), and difficulty measuring online social media (79%).
  • Other key obstacles are a lack of company coordination (75%) and lack of understanding about word of mouth marketing (64%).

Few companies rate themselves as “Advanced” in WOM marketing 

  • Just 6% are “advanced” whereas 16% describe their companies as “very innovative” generally.
  • Even among “Innovative” Companies, Only 40% Rate Themselves as Above Average or Advanced in WOM Marketing.

The biggest issue facing the sector, it said, and one that may hamper its growth, is measurement. Fully 89% of marketers stated they had problems calculating offline WOM, while 79% said the same thing about online social.
Lees verder

Breinreis

Terecht won Rhinofly een prijs bij de SpinAwards voor hun project Breinreis. Breinreis is “Een interactieve installatie voor de tentoonstelling Surreële werelden in het Centraal Museum waarmee de bezoeker via zijn hersengolven op ontdekkingsreis gaat naar het surrealisme”. Deze case heeft geen zak met reclame of internet (as we know it) te maken maar is een prachtig voorbeeld van het doorbreken van de conventies rond technologie en creativiteit. En daardoor opent het een nieuwe wereld vol interactieve mogelijkheden, zoals directeur Ronald van Schaik van Rhinofly terecht stel.

Het idee bedenken is natuurlijk de basis, maar het waarmaken is minstens zo belangrijk. Het waarmaken gebeurt met de techniek van Neurosky. Ik vraag me af of Rhinofly vooraf wist van de techniek (en dit was opgenomen in de briefing) of dat ze “hersen sensor” ofzo intypten toen het idee geboren was en dat achteraf Neurosky werd gevonden.

Klik hier voor de volledige case.

Hi non-skippable prerolls

IK vind dit een van de beste merkbouwende uitingen die ik afgelopen tijd heb gezien.  Het is een case van FHV BBDO ism Mindshare. In vorm en inhoud is het bijzonder. Het sluit perfect aan bij het inzicht dat jongeren een graag meuk kijken op YouTube. Mediakeuze klopt, de inhoud klopt – en uiteraard de humoristische vorm. Spraakmakend zeker.

Dit idee wint aan kracht naarmate ze langer loopt. Ik hoop van harte dat ze dit nog lang vol houden en niet dat een volgende brand manager weer iets nieuws moet bedenken omdat hij iets nieuws moet bedenken. Het doet me denken aan de Old Spice online commercials. Ben er jaloers op.

AMMA Awards ‘Beste creatieve gebruik van een medium’

1661756_477283739066794_334030399072546410_n

 

Zojuist zijn de genomineerden van de AMMA Awards bekend gemaakt. Thomas jureerde, alweer voor het vierde jaar, in de categorie ‘Beste creatieve gebruik van een medium’.  Hieronder de casefilms van de nominees:

 

 

Disclaimer: jurylid impliceert dat je niet alleen beslissingen neemt. Hoewel ik 100% achter bovenstaande cases sta, heb ik uiteraard ook persoonlijke voorkeuren. Over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden. Dreigmails graag via mwg.nl

Ray Ban expositie

Gewoon een goed idee van PR Stunt voor Ray Ban:

Een expositie over de bril in film.

De expositie ‘Ray-Ban: The Story of a Legend’ schetst de opvallende relatie tussen Ray-Ban en de cinema. Bezoekers worden geïnformeerd over de opmerkelijke rol die het merk heeft gespeeld in de ontwikkeling van de popcultuur en het modebeeld, van 1937 tot nu. Van ‘Easy Rider’ en ‘Top Gun’ tot ‘Men in Black’: het brillenmerk speelt al sinds de jaren zestig vele invloedrijke gastrollen in de bekendste filmklassiekers. Ray-Ban is één van de eerste merken geweest die op grote schaal aan product placement deed in films en series. De tentoonstelling is samengesteld op basis van materiaal van Ray-Ban en een selectie affiches en foto’s afkomstig uit de rijke collectie van EYE.

Toepasselijke locatie.