Maandelijks archief: november 2011

Media Arts Monday, 211111

Het is weer maandag zongen de Panters. En maandag is Media Arts Monday: ik selecteer mijn favoriete en minst favoriete cases op het gebied van media arts en guerrilla marketing van de afgelopen week.

Afbeelding
Het idee van een exclusieve uitnodiging voor een selecte groep vind ik aardig maar een plakplaatje uitdelen aan bikers vind ik van een grote lulligheid getuigen. Ik geloof er niet in dat een volwassen kerel een tattoo op zijn arms plakt om daar mee naar een beurs te gaan.

Afbeelding

Mwa. Ver gezocht; zie de uitleg. Gaat het echt over teveel sake drinken? Daarnaast ben ik niet kapot van een idee dat ‘persoonlijk eigendom’ vervuild.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze vormassociatie is simpel en slim. Op een andere foto zag ik de drukke weg die er langs loopt, richting het sushi restaurant. Een geslaagde en spraakmakende communicatie wat mij betreft! De winnaar van week 46.

 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=GwNeukAmxJw&w=560&h=315]

 

Bovenstaand filmpje is mooi in elkaar gezet en het eindresultaat van een 3D street art is altijd indrukwekkend. Maar.. het is al zo vaak gedaan. Als zelfs Kneipp het heeft gedaan [disclaimer] dan vind ik het weinig innovatief voor een merk met de status van Reebok. De koppeling met Guinness Book of Records is vaak een laatste redmiddel om er nog iets van ‘nieuwswaarde’ aan toe te voegen. Valt nog mee dat het kunstwerk niet officieel werd geopend door een bekend persoon en een donatie aan een goed doel.

APG Inspiratie boost

Gisteren wipte ik even binnen bij de kick off meeting van APG NL, een mooi initiatief van ondermeer Boris Nihom van They. Voor de pauze luisterde ik naar vier presentaties met het thema Inside Insights. Planners, in Nederland noemen we ze strategen bij een reclamebureau, presenteerde hoe hun passie bijdraagt aan de vorming van insights voor hun klanten. Interessant om te horen hoe uitgaan in Miami inspireerde tot een strategie voor Gucci geurtje. Of een radiojunkie inspiratie kreeg uit gesprekken op de radio voor een herdefinitie van het World Press merk. Of hoe Boris op de Frisfeesten een strategische herpositionering ontdekte voro de Blackberry van Vodafone.

Uiteraard zet dat mezelf ook aan het denken.
Mijn onbetwiste passie zijn vergane VOC schepen op de westkust van Australie. Een voorliefde voor geschiedenis (hoe kan je adviseren over de toekomst als je het verleden niet kent?) maar vooral een enorme gekte voor graafwerk. Ik heb uren en uren besteed in het Nationaal Archief in Den Haag. Pluizen door 17e en 18e eeuwse verslagen, resoluties of soldijboeken van de VOC. Turen naar microfiches van zeekaarten achter antieke projectoren. Struinen door online databases in Indonesie en Kaapstad op zoek naar ….. Op zoek naar wat eigenlijk? Naar antwoorden op vragen. Naar vragen achter vragen. Naar stukjes informatie om een puzzel op te lossen waar ik het grotere geheel niet van overzie.

De meeting van gisteren, hoe kort het ook was, gaf me dat inzicht over Inzicht. Wat ik doe in mijn vrije tijd doe ik ook mijn werk. Love it.