Maandelijks archief: januari 2010

Media Arts Monday 3

Van Guerrilla Gallery
Van Guerrilla Gallery

Bovenstaand twee voorbeelden van een ambient medium voor twee stevige wagens.
Vorige week was ik twee dagen op de Erasmus waar International Marketing werd behandeld door ondermeer Marieke de Mooij. Zij besprak het model van Hofstede, de meest geciteerde Nederlandse ecoonoom.

Idee achter haar presentatie/artikelen/boeken (en Hofstede’s model) is dat cultuur een stabiele factor is en dat op basis daarvan (consumenten)gedrag van een groep voorspelbaar is. Op basis van internationaal onderzoek in 66 landen definiëren zij dimensies van cultuur:
1. onzekerheidvermijding
2. individualisme vs collectivisme
3. power distance
4. mannelijkheid vs vrouwelijkheid
5. lange termijn- vs korte termijn orientatie

Door deze verhoudingen (en combinaties daarvan) te bekijken kan je voorspellingen doen of en hoe een marketing- of communicatiestrategie gaat werken.

Voorbeeld 1: de USA is een individualistische en mannelijke cultuur (zie slide met country scores) en dat betekent kenmerken als unieke persoonlijkheid, privacy, directe communicatie en materieel succes, live for working en roldifferentiatie. Deze waarden zijn wezenlijk anders dan bijvoorbeeld de Portugese cultuur die vrouwelijk georienteerd is en collectief. Voor de aankoopmotieven van auto’s is het dan beter om te appelleren aan status en power in de USA en aan design en stijl in Portugal.

Voorbeeld 2: Gebaseerd op onzekerheidsvermijding en power distance zijn Oostenrijk en Singapore uitersten. In Singapore is de power distance groot (respect voor autoriteit en ouderen, afhankelijkheid) en onzekerheidsvermijding laag; men is comfortabel met chaos en is tolerant. Oostenrijkers daarentegen zoeken structuur en stabiliteit en zijn op het gebied van ‘macht’ kritisch en onafhankelijker. Communicatie werkt in Oostenrijk beter geschreven, in Singapore het persoonlijke gesprek. Oostenrijkse communicatie is directer en expliciet gebaseerd op data – In Singapore heeft een stilte mening.

Media Arts Monday 2

Op Media Arts Monday post ik mijn favoriete media-uitingen (Everything is a Medium). Deze week over visitekaartjes, een persmailing, een bubbeltjesbank en een levensecht Monopoly.

Een mooie thematische post over visitekaartjes op Adoholik. Als voorproefje deze voor een echtscheidingsadvocaat en een bouwvakker:

Van Guerrilla Gallery

De pop up closet die Mortierbrigade stuurt naar moderedacties in Belgie voor klant Levi’s.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=56GM49yHCYY&hl=en_US&fs=1&]

via: Buzzing Bees

Een bankje voor Nivea van onze collega’s in de US:

Voornemen 2010


Dankzij Steve Rubel heb ik me voorgenomen om (nog) efficienter te werken in 2010. Niet alleen vaker dingen doen waar ik goed in ben maar ook de onvermijdelijke K-klusjes sneller wegwerken. Ik doe dit niet alleen omdat ik er een hekel aan heb, maar ook omdat ik op die manier kennis kan maken met alle tools die voor Getting Things Done beschikbaar zijn.

Voornaamgenoot Friedman schreef vorige maand in de NY Times over de Do-It Yourself economie. In zijn column besprak hij de Great Inflection, de gecombineerde beschikbaarheid van low-cost (of gratis) technologische diensten en van connectiviteit.
Dankzij communicatiemiddelen als Hyves, Facebook, LinkedIn, e-mail, twitter, messenger en diensten als Google Translate, Picasa, flickr, Blogger en natuurlijk krachtige zoekmogelijkheden van Bing en Google – of gespecialiseerde zoekmachines is mijn werk de afgelopen jaren een stuk gemakkelijker te worden. Tel daarbij op mijn rss lijst en Alltop met gerichte inspiratie, willekeurge inspiratie via StumbleUpon en dan hoef ik alleen nog maar wat verbeelding en creativiteit toe te voegen (te ontsluiten via mindmapping)
Er is geen standaard meer; iedereen kiest zijn eigen diensten en communicatie om efficient te zijn. Het zelfhulpdoeboek werkt niet. Ik was vorig jaar ook teleurgesteld in het boek “Four Hour Work Week“. Hoewel zijn motivatie en oplossing ‘Lifestyle Design’ me zeer aanspreken worden zijn praktische tips (huur een virtuele secretaresse, vermarket nicheproducten, hou geen voorraad) niet praktisch – voor mij. Ik kies mijn eigen combinatie van diensten en middelen.

Laat je vooral inspireren/richting geven door Lifehacking.nl, te beginnen met de post van Frank Meeuwsen voor een betere concentratie!

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=IkQbK8ReUPo&hl=en_US&fs=1&]