Maandelijks archief: december 2009

Spraakmakend week 53

David Berkowitz werd een beetje moe van alle lijstjes, met name het gewauwel over twitter en Michael Jackson en heeft de moeite genomen een diepere beschouwing te maken. Hij behandelt in een post op zijn weblog tien manieren waarop sociale media in het afgelopen jaar ons leven hebben veranderd.

Zeer afwisselend en toch beknopte analyse hoe we anders omgaan met bijvoorbeeld…
– dood: we rouwen en herdenken publiekelijk
– sales: hoe maken we verkoopresultaten als gevolg van inzet van sociale media inzichtelijk?
– bekende mensen zijn toegankelijker en in ieder geval dichterbij. Hij benoemt vooral de showbiz celebs op twitter maar ook sport komt dichterbij. Denk aan de tweets van Lance Armstrong tijdens de Tour de France.
– nieuwsgaring. Journalisten waren er vroeg bij op twitter. Twitter kan een goede bron zijn voor nieuwsgaing. Prachtig voorbeeld in Nederland daarvan aas natuurlijk de vliegtuigramp begin dit jaar.

Media Arts Monday (week 53)

Op deze strak blauwe Media Arts Monday na de Kerst weer een selectie van mijn persoonlijke favorieten van vorige week. Ter inspiratie!

McDonald’s Piccadily
Mijn favoriete idee van vorige week kwam van McDonald’s. Ze gebruikten het reuzescherm op Piccadily in London niet alleen om hamburgers af te beelden maar tonen iedere 40 seconden beelden die passanten kunnen gebruiken in een leuke (toeristiche) foto. Hiermee maken ze slim gebruik van een fotomoment en maken de merknaam secundair. Met alle fotosharingsites als backbone komt er een brede buzz op gang.

Amnesty International
Verrassend en confronterende uiting om de aandacht te vestigen op vrouwenhandel. Op verschillende vliegvelden rolde een transparante koffer over de band met daarin een mensch.

Onderwateruiting die ons voorland schetst als we niet snel iets doen aan Global warming. Was ook mooi geweest om vorige week in Koepnhagen te doen.

Pamplona
Campagne in Pamplona van de gemeente tegen vandalisme. Op publieke objecten werd een prijskaartje gehangen om mensen bewust te maken van de kosten van herstelwerkzaamheden. Groots opgezet en met een indrukwekkende spin off in publiciteit.

Zoo promoot je zo:

Zoo_Bus

Spraakmakend week52

Onvermijdelijk in week 52 zijn natuurlijk terug- en vooruitblikken. Er zijn er een hoop gepasseerd afgelopen week en er zullen er ongetwijfeld nog meer volgen. Interessante voorspellingen (re)tweet ik ook.

Tot dusver komt de aardigste trendvoorspelling voor ‘ons’ vak van David Mullen. Volgens hem gaan PR-experts zich realiseren dat de social media wereld groter is dan (het kwartet Hyves), Facebook, twitter en het corporate blog. De tweede voorspelling die hij doet betreft de versnelde vervaging tussen PR en reclame. Ik zou dat iets anders willen formuleren en vervaging willen vervangen door integratie.
Ook de andere voorspellingen – zie ook de comments – zijn de moeite waard.

Mijn favoriete terugblik komt van Contagious Magazine. Een heerlijk overzicht met de Cannesfilm van Philips, de twitter-Tour stunt van Nike, de PR Grand Prix van Tourism Queensland, de T-Mobile flash mobs en nog meer creatief (en midner bekend) werk.
Zoals ze zelf zeggen: Unlike H1N1, feel free to pass on.

Media Arts Monday (week 52)

Op deze witte Media Arts Monday weer een selectie van mijn persoonlijke favorieten van vorige week. Ter inspiratie!

Sharkweek op Discovery
Naast mijn eerdere spannende post ook een gehaaid idee voor de fietstaxi.

Afwasser gezocht
De case stond ook in Adformatie en is een slim ideetje van Restaurant Binnen dat op zoek is naar een afwasser. Op de glazen zien we een stickertje van lippenstift.

3D Cards
Fantastisch voorbeeld van de mogelijkheden van Augmented Reality op Wired (maart 2009)

Elmex
Elmex beschermt tegen gaatjes. Dussssss… in het bowlingcentrum leggen we tussen de reguliere ballen ook bowlingballen zonder gaatjes. Snap je hem? Of er zit een consumer insight achter dat Elmex prospects fervente bowlers zijn of dit is een voorbeeld van oppervlakkig associatief vermogen.

Eskom
Mooi billboard dat er op wijst om verstandig met energie om te gaan. Vraag me of dit bij licht ook overkomt.

Fiat Alessi
De special edition van Fiat is zo mooi dat het wachten op de metro leuk is.

Godiva
Flagshipstore van Godiva chocolade. Retail space is ook een medium.

Direct ski
Mijn winnaar van afgelopen week. Niet omdat het vorige week sneeuwde maar omdat het een simpel idee is dat goed doordacht is. Naast de timing en vorm dachten de makers ook aan de plaats: rondom skiwinkels, indoor skicentra en vakatntiebeurzen. Wellicht dat ze ook hier een viraal element nog hadden kunnen toevoegen: dat de kaart onder de skier toegang gaf dat een URL met korting en een tell a friend.

Spraakmakend in week 51

Vorige week heb ik op uitnodiging van @josgovaart en @jodykoehler naar @dbreakenridge geluisterd. Vantevoren een drankje met @ajthijssen, @AmazingPR en @remcojanssen. Vanuit dat gesprek en mijn reader het leeslijstje voor deze week:

Te beginnen bij de update van Marco Derksen op Marketingfacts over word of mouth. Hij verwijst naar de samenvattingen van de WOMMA conferentie van John Bell: Headlines from the 2009 Word of Mouth Marketing Association Summit Part 1 en
Headlines from the 2009 Word of Mouth Marketing Association Summit Part 2

Een van de hoogtepunten was (blijkbaar) Emanuel Rosen die zijn vernieuwde The Anatomy of Buzz presenteerde. Een verslag met praktiche tips op MOLblog. Aardig is dat hij niet alleen over de content (geef mensen een verhaal) of online WOM (virals, social media) maar ook aandacht heeft voor de conversation starter, of visual buzz zoals hij het noemt. Het gele bandje van Armstrong en de virtuele ijsjes van B&J zijn voorbeelden daarvan.

En dat praatje van Deirdre (48)? Hier vind het verslag van Ronald en de samenvatting van Jos. Inhoudelijk was ik er niet kapot van maar ik vind het een briljant initiatief van COOPR. Wat ik er uit haalde/note to self:
– lees boek Crush It!
– volg de auteur Gary Vaynerchuk op twitter
– check measurement blog van KDPaine over meten van PR
– gebruik Social Mentions voor real time search en analyse van social media
– verbaas je over CMP.ly, een tool voor disclosure; dus om kenbaar te maken dat een gesponsorde post herkenbaar te maken

Inspiratie week week 51


Uit de vele cases die ik zie maak ik wekelijks een selectie en sla zo op in de Guerrilla Gallery.
Deze week, ter inspiratie:

XXL Carwash
actie uit Nederland waarbij er uit de kofferbak een wasinstructie hangt. De wasinstructie is een kortingscoupon. De zelfbenoemde guerrilla-koning Cor Hospes werd hier heel blij van omdat de auto niet bestickerd was. Misschien hadden ze er ook nog een viraal element aan kunnen toevoegen waarbij je ook een vriend/collega de korting kon geven.

Skin cancer
Handdoek in de vorm van een doodskist om de gevaren van zonnen aan te geven. Juiste boodschap op het juiste moment en op een confronterende manier gebracht. Zo’n uiting getuigt van lef en sneuvelt niet door een bijdehandte opmerking als “maar als iemand ligt te zonnen, dan kan je de boodschap niet lezen”.

Puddles
Iedere 17 minuten sterft een kind aan het drinken van vervuild water. Net als bovenstaande case “recht-tussen-de-ogen” maar minder mooi gebracht.

Noorwegen
De omgekeerde zonneradar in een abri die aangeeft wat de huidige temperatuur ter plekke is. Blijkbaar kan je dan voor weinig naar Noorwegen voor warmere temperaturen. Geografisch-klimatologisch ben ik niet sterk maar meen dat deze uiting niet overal inzetbaar is.

Pert
Tegen stank in afvoerputjes. Uw kat vraagt er zelf om.

Ajax cleaner
Schuifdeuren met een trekker. De bewging van de trekker en de ruit is (lijkt) zo schoon dat je glashelder zicht hebt.

VIP Gym
De bouwvakkersspleet als reclamemedium. Een sportschool beplakte stoelen van de -kant met een achterwerk. Heel charmant en ongetwijfeld spraakmakend.