Maandelijks archief: november 2009

XXL can

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Sx9L2nuYXvo&hl=en_US&fs=1&]

Slim van Red Bull om gebruik te maken van hun eigen iconische sampling wagentjes. Dat meisje in het beginshot kijkt ‘geloofwaardig beteuterd’.

Advertising Agency: Kastner & Partners, Sydney, Australia

Heineken CSR

Met dank aan socialmedia8, doorgeplaatst door een luie blogger:

De campagne van afgelopen jaar – ‘Enjoy Heineken Responsibly’ – was zo’n succes dat Heineken heeft besloten door te gaan met het communiceren over wat er met mensen gebeurt, als ze teveel hebben gedronken.

We stellen een paar tools ter beschikking die je kunt gebruiken bij een avondje stappen: voordat je gaat (de Know The Signs website), tijdens het stappen (de iPhone-‘Blaastest’) en de volgende dag (de ‘Tag of Shame’ een sociaal netwerkapplicatie). Met deze tools kun je het gesprek aangaan met je vrienden en elkaars mening horen over bewustzijn van je gedrag tijdens een avondje uit; Heineken maakt hiermee dus een conversatie mogelijk tussen vrienden.

Alle bovengenoemde tools zijn te vinden in de ‘buzz toolkit’ op www.knowthesigns.com/buzz. In deze toolkit vind je een uitgebreide omschrijving van de campagne, beelden, het nieuwe Heineken-logo en meer achtergrondinformatie. Je kunt alle onderdelen onbeperkt gebruiken op je eigen website, blog of sociale netwerkprofiel.

De inhoud van de campagne hoef ik niet te bespreken (dat Heineken het bespreekbaar maakt is top, de toon niet te belerend, ik houd alleen niet zo van typen/profielen), maar wil wel de buzztoolkit aanbevelen aan marketeers als middel om social media te faciliteren om de boodschap door te vertellen.

De social network app (The “Tag of Shame” is the perfect tool for the morning after a night out, to remind your friends of their embarrassing behaviour) is top maar helaas niet verkrijgbaar voor Hyves en MSN.
De Iphone app ziet er veelbelovend uit (maar deze invloedrijke blogger heeft geen Iphone 😉

Klout (review Solis)

Bij TBWABusted richten wij ons op beinvloeders. Influencer marketing is in de US al stukken verder. Ook de technologie om autoriteit van buzzers te meten is veel verder. In Nederland komen de meeste monitoringsystemen niet zo ver. Solis reviewde op TechCrunch het systeem van Klout dat in staat is om individuele autoriteit op buzzer te meten. Klout measures influence at the topical level, sorting individuals who demonstrate the ability to drive action within respective social graphs when discussing particular subjects.
Voor PR-bureaus die beinvloeders willen faciliteren en stimuleren is het belangrijk om deze eerst in kaart te brengen.
Het systeem van Klout meet de mate van invloed op drie niveaus. Op eerste plaats “True Reach” dat de invloed tussen alle relaties meet door de beinvloede publiek versus het totale publiek te delen. Ten tweede de “Amplification Probability” dat de voorspelbaarheid bepaalt dat een tweet doorgeplaatst wordt (retweet) of reacties uitlokt. Ten derde bepaalt het systeem de “Network Score”, het percentage van de meldingen.

En behalve dit statistisch gegoochel over bereik meet Klout ook het aantal clicks dat een tweet genereert, dus daadwerkelijke actie ook meetelt.
Concluderend: The ability to identify and assemble proven authorities on relevant subjects allow followers to stay connected to verifiable and trustworthy sources and the voices, information and trends that in turn influence their activity.

Facebook Friends of Connections

Gisteren kondigde Facebook aan dat ze een Friends Of Connections mogelijkheid hebben gelanceerd. Simpel gezegd (maar ingewikkeld geformuleerd) betekent het dat de vrienden van mensen die zich aansluiten bij pagina, groep of applicatie laat weten dat die persoon zich aangesloten heeft. Facebook zegt het zelf ook handig: In addition to harnessing the social graph by targeting your connections’ friends, every “Friends of connection” targeted ad promoting a Page or Event includes social content about a friend’s interaction with your business, amplifying the relevancy of your ad.

Enfin. Een voorbeeldje dan maar. Stel:
Ik ben fan van X. X wil gebruik maken van mijn netwerk en zet het ‘Friends Of Connection”-filter aan. Dan krijgen mijn vrienden een advertentie (banner oid) op hun pagina te zien van X met daarin “Thomas is fan van X”.

Ik kan me voorstellen dat dit niet door iedereen gewaardeerd wordt. Als mijn ‘autoriteit’ gebruikt wordt ter promotie van een merk vind ik het discutabel. Ik kan dan wel fan zijn maar dat ze mijn fan-zijn ongevraagd inzetten is iets anders.

Maar ook een positieve opmerking: het doet me ook denken aan het klassieke buzzvoorbeeld van Hotmail waarbij ieder mailtje werd gebruikt om te werven: get your free e-mail at Hotmail.com. Die regel leidde tot een sneeuwbaleffect en een exponentiele groei van Hotmail. Ik geloof ook wel dat deze indirecte endorsement ook ten goede komt aan het succes van de pagina, groep of applicatie op Facebook. Slim.