Maandelijks archief: september 2009

MAD Men

In een serie van 7 artikelen op MAD blog posten mijn collega’s uit Londen artikelen over marketing en communicatie. Zo las ik al met veel plezier: Matt Shepherd-Smith: Media Arts is not about stunts, Tom Morton: The Workshop of the World en Tim Bonnet: Social networking not gateway to youth

Vandaag de beurt aan Rob Brown. Hoewel zijn boek sterker is dan deze column sluit ik me wel aan bij zijn woorden:
“That is why, in the new world of media arts led marketing communications, the quality of thinking and strength of creativity are paramount. In a world where everyone has a voice standing out from the crowd, being disruptive, becomes more vital than ever. We must seek out the idea, the point of view or the piece of insight that will capture imaginations. Whilst the way we deliver messages may be changing, the fundamental principles of communication remain the same”

(Never) trust a stranger!

Ouders vertellen hun kinderen dat ze geen snoepjes mogen aannemen van anderen. Maar als we de april cijfers van Nielsen zien dan blijkt dat we meer aannemen van vreemden dan we denken.

Nielsen trackt 25 duizend mensen in 50 landen. De aanbeveling van mensen die je kent blijft de meest betrouwbare vorm van reclame (zie ook de post over de Superpromoter), maar vertrouwt 70% de meningen gepost op het internet (van mensen die men niet kent). Ik laat me ook leiden door de beoordelingen van bezoekers van IENS of de recensies van boeken of Amazon of hotelevaluaties van vakantiegangers.

Niet voor niets blijkt uit de European Communication Monitor 2009, de jaarlijkse studie van de EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association) en de EACD (Association of Communication Directors), dat social networks het aandachtspunt voor onze branche zijn. Bron: Communicatie Online

In het Europese onderzoek meer interessante resultaten: zo voorspellen de Europese collega’s dat pers en mediarelaties in print media (publiciteit) een stuk minder belangrijk wordt over drie jaar. In 2012 zullen online communicatie en online mediarelaties de belangrijkste kanalen en instrumenten zijn. Traditionele print daalt 35% in belang terwijl online commnicatie, online mediarelaties en social media respectievelijk stijgen met 20%, 31% en 35%. Met name sociale netwerken en online video zijn belangrijke kanalen voor PR.

Superpromotor & NPS

Afgelopen vrijdagmiddag volgde ik een workshop over de Superpromoter op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De Superpromoter is tevens titel van een nieuw boek van Rijn Vogelaar, directeur van Blauw Research. De Superpromoter heeft alles te maken met de Net Promoter Score (NPS).

NPS is geïntroduceerd in 2003 in een artikel in Harvard Business Revew door Reichheld: “The one Number you need to grow”. De NPS score is inmiddels een gevestigde KPI bij diverse multinationals waaronder Philips. De score is een voorspeller van toekomstige groei vanuit de vraag “zou je dit merk aanbevelen aan anderen”. De respondent beoordeelt zijn aanbevelingsintentie op een schaal van 0 tot 10 punten. Bij 10 gaat men zeker het product (enthousiast) delen met anderen.
De formule voor de NPS is eenvoudig: 0 tot en met 6 punten zijn ‘detractors’, 7 en 8 ‘passively satisfied’ en negens en tienen zijn de ‘promoters’ van een merk. Trek het percentage promoters van het percentage detractors af en je hebt de NPS. NPS is dus simpel, voorspelt omzetgroei, internationaal en geaccepteerd door CEO’s.

Na de voordracht van een eigen gedicht (Als jij het water was) raakte ik enthousiast toen Rijn een dia liet zijn met zijn inspiratie voor de Superpromoter: Gladwell, Six Degrees, Cialdini, Dijksterhuis, Godin. Een kopie van onze boekenkast. In die slide werd duidelijk wat het punt van Vogelaar is: de kern van het delen van productervaringen (en beïnvloeding) is enthousiasme. Bij een onverwachte/bijzondere/extreem positieve ervaring vertellen mensen hun ervaring door.
Naast zijn betoog over enthousiasme deelde Vogelaar ook zijn visie op de NPS-strategie. Volgens hem is het belangrijker om de 9 en 10-scores te stimuleren en faciliteren in het doorvertellen van hun enthousiaste boodschap in plaat van het ombouwen van detractors naar scores van 7 of hoger.

Een interessante overlap met de visie van TBWABusted die zich richt op beinvloeders waaronder die in sociale netwerken. Met name in deze categorie is NPS en Superpromoter interessant. Ik sluit me aan bij Vogelaar dat het identificeren van Superpromoters een goede aanpak is en meer zal opleveren dan je richten op detractors. Ik geloof ook dat met online netwerken (Web2.0) de mogelijkheden voor de Superpromoter, en dus ook de marketeer, groter zijn.
Na zijstapjes naar de antipromoter en co-creatie besloot de presentatie met de paradigmashift in marketing. Zijn conclusie is dat de gemiddelde klant niet erg interessant is, dat een kleine groep klanten het verschil maakt en dat de huidige statistische modellen niet voldoen.

Wat wij beinvloeders noemen (en Gladwell Mavens, Connectors of Salesman en Godin Sneezers), noemt Vogelaar dus Superpromoters. Interessant vond ik de aansluiting met de Busted-visie, hoewel ik ook wel veel bekend werk zag terug komen. Terecht stelde Vogelaar dat ‘Oorspronkelijkheid’ niet alleen belangrijk is maar ook ‘Creativiteit’; het combineren van verschillend bestaand materiaal…

Als je het nog niet gekregen hebt van Vogelaar, kopen!

Top 50 “Sociale” merken

In de Augustus uitgave van de Social Radar Top 50 van Buzzstudy / Inefgy staat Twitter nog steeds bovenaan. Met hun product Social Radar analyseert Infegy miljoenen blogposts en sociale netwerken en meten ze het aantal unieke individuen / bronnen dat een merk bespreekt. Het gaat dus niet over het aantal keren dat het merk genoemd is; ze redeneren dat dan de invloed van hardcore brand loyals te zwaar zou worden.

Disney en Marvel stijgen gezien de recente acquisitie. Ook Playstation is door meer mensen besproken. Dit door de introductie van de PS3 Slim. Lees hier het volledige rapport.

Guinness Poolcue

Leuk en slim idee – en ongetwijfeld zal er voldoende Guinness gedronken worden in poolcafes maar of dit nou echt iets doet voor het merk? Het is zo klein dat het lijkt alsof het meer voor de Creatieven is gedaan dan voor zo’n zwarte rakker… Waar ik blij van word is het idee dat je de ‘uiting’ zelf ontdekt als je geconcentreerd voor-over gebukt staat te turen naar je keu.
(Of je die letters nog leest naar een paar pints is de kritiek van een kniesoor)

Wellicht iets voor dat ene Recordboek voor ‘Kleinste Uiting’?

Guerrilla Soep

Na het enorme succes van Sjors de manager volgde deze maand een nieuwe Cup a Soup manager: CeesJan Blom. Deze ‘directeur’ bood zijn excuses aan voor de kredietcrisis (zie hier op Distrifood of op Bizz) Daarna volgde een lieve commercial dat de effect van meer gevoel en smaak toonde.

Zojuist berichtte de heer Blom van zijn nieuwe actie ‘Nog een keer lekker graaien’ op de Amsterdamse Zuid As…

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=SJcu7P6ibiw&hl=en&fs=1&]