Maandelijks archief: april 2009

Stiekem bloggen

Hilarische post op Retecool over Jana van Voren die het weblog benaderde om redactionele content in te kopen. Natuurlijk is Retecool commercieel en probeerde ze het onderste uit de kan te halen…

PS: zonder ene cent uit te geven, is testfreaks.nl daar al verschillende keren genoemd (en hier ook). Missie geslaagd?
PS2: Of is er sprake van een dubbel set up en heeft VKMag deze spoof aangekleed?

update:
@Bas / comments: aangepast… dom dom dom van me

WOM@SWOCC

Getwitter-tipt door Marco Derksen maar eens gaan zoeken naar de SWOCC publicatie over WOM. Veel verder dan een verslagje over de lancering ben ik nog niet. De SWOCC publicaties zijn namelijk exclusief beschikbaar voor alle begunstigers van SWOCC. Uit het verslag:

Tijdens de presentatie gaf Boris een aantal aansprekende voorbeelden van hoe WOM wordt ingezet in de praktijk, bijvoorbeeld met het ‘Will it blend’-filmpje waarin een organisatie op verzoek van de consument een I-Phone in de blender stopt om de kwaliteit van de blender aan te tonen. De film werd miljoenen keren bekeken op YouTube. Een ander voorbeeld van een poging tot WOM laat het Cadburry-filmpje zien: muziek van Phil Collins op de achtergrond, een drummende gorilla in beeld. Aan het einde van het filmpje is een paarse reep te zien. “Ook dit filmpje is eindeloos doorgestuurd. De vraag hierbij is: Is dit ook waardevol voor het merk zelf? Of is het alleen ‘rumor around the ad’? Voegt het écht iets toe of heb je als merk niet meer dan alleen een drummende gorilla?”

Verder lezen we nog een beknopte samenvatting op Marco’s weblog. En via de comments komen we nog op een artikel van Lotte Willemsen op Spotlight effect.

Zowel Marco en Lotte vragen zich af waarom er zo weinig aandacht was over de sessie.
Vanuit zijn theoretische achtergrond had Nihom best wat meer praktijk WOM kunnen genereren rond zijn publicatie.

Overtuigingskracht #1

Goeroe Cialdini over beinvloeding:

” Nadat mensen publiekelijk hebben verklaard dat ze sociaal wenselijk gedrag zullen vertonen, zijn ze gemotiveerd om zich te gedragen overeenkomstig de belofte die ze zojuist hebben gedaan.”

Een mooi voorbeel is de restauranteigenaar die het percentage no-shows (wel gereserveerd, niet komen opdagen) verminderde door de receptionist iets anders te laten zeggen bij de reservering. In plaats van “Alstublieft, bel als u moet afzeggen” vroeg ze: “Wilt u ons alstublieft opbellen als u moet afzeggen?”. Klanten deden een toezegging door die vraag met ‘ja’ te beantwoorden.

Ze kregen de behoefte zich aan die belofte te houden:het percentage wegblijvers daalde van 30 naar 10.

Domino’s D-day


Het was onvermijdelijk om tijdens mijn Springbreak workshop over PR2.0 de Domino’s case van afgelopen weken te noemen.

Ergens in North Caroline vonden medewerkers van de pizzaketen het grappig om te niezen over een pizza en ingredienten eerst in hun neus te steken. Een filmpje van dit onsmakelijke gedrag posten ze op YouTube dat in no-time de wereld rond ging.
Geconfronteerd met een reputatiedreiging vanuit Web 2.0 probeerde Domino’s de schade te beperken door dezelfde social media in te zetten in hun crisiscommunicatie: op Twitter, statement op site, mailcorrespondentie met betrokken blogger en een statement op YouTube (meer dan half miljoen keer bekeken…)

Respect voor het snelle handelen en de inzet van diverse media.
Het oorspronkelijke filmpje is niet meer te vinden op YouTube, met slechts een oorspronkelijke bron is dat een meevaller…. (als je echt echt wil kan je het vinden maar ik raad het zeker niet aan)

Shel Holtz, welbekend van FIR, heeft een mooie analyse van de crisis (deel 2) en een tip voor Domino’s: camera’s ophangen in ale keuken zodat ik mee kan kijken hoe mijn pizza wordt gemaakt.