Maandelijks archief: januari 2009

Nieuwsgierigheid – Van der Vorst

Het duurde ruim een jaar voordat dit boek mijn nieuwsgierigheid prikkelde. Mede op aanbeveling van Roen en Corien (ultieme WOM, zie hieronder) uiteindelijk met dit boek onder de kerstboom gedoken en dat was het meer dan waard. Socioloog en reclameman Van der Vorst zet in een makkelijk leesbaar boek het hoe en waarom van nieuwsgierigheid uiteen. Hij beperkt zich daarbij niet alleen tot het hier en nu maar bespreekt zelfs hoe ‘nieuwsgierigheid’ onze geschiedenis gevormd heeft. Heerlijk boek, kopen.

Klein puntje van kritiek; er zouden iets meer praktijkvoorbeelden in mogen, dat had ik van een reclameman wel verwacht. Maar hierdoor ben ik ook des te nieuwsgierig naar een eventueel volgend boek van Van der Vorst.

PS  Zelden verwoordt de tekst op een achterflap van een boek de inhoud goed. Nu wel. Dus die kan hier niet achterwege blijven:

Hoe komt het dat je de wereld vergeet in de bioscoop? Dat er reclames zijn die je blijven boeien en andere waarbij je meteen begint te zappen? Waarom je over sommige organisaties meer informatie wilt en waarom andere je onverschillig laten? In een wereld waarin we overstelpt worden door signalen, negeren we de meeste. Maar soms springen er beelden uit waar je meer van wilt weten, beelden die de nieuwsgierigheid prikkelen. Zoals een foto in de krant van mensen die op handen en voeten lopen, of de scènes uit moderne televisieseries als 24.

Wat is het geheim van deze beelden? Hoe slagen de makers erin onze nieuwsgierigheid te prikkelen? Hoe doen schrijvers, reclamemakers, politici, beeldend kunstenaars, reclamemakers, gamebouwers, designers, filmmakers en fotografen dat?

Wat is nieuwsgierigheid? En hoe worden we nieuwsgierig gemaakt?
In dit rijk geïllustreerde boek onthult Roland van der Vorst de principes achter het opwekken van nieuwsgierigheid. Het laat op een toegankelijke manier zien hoe ons denken over nieuwsgierigheid in de loop der tijd is veranderd. Het neemt de lezer mee van Aristoteles tot de allernieuwste snufjes uit de virtuele wereld. ‘Nieuwsgierigheid’ is een boek voor iedereen die wil weten hoe hij dagelijks nieuwsgierig wordt gemaakt en hoe hij anderen nieuwsgierig kan maken…