Maandelijks archief: december 2008

Word of Mouth Marketing – Sernovitz

Gisteren binnen en nu al de behoefte om dit boek aan te bevelen op Books by Busted. Met name de vele cases en tips en de no nonsense schrijfstijl zijn een verademing. Definitie WOM: “Giving people a reason to talk about your stuff AND making it easier for that conversation to take place“.

Ik hou van de academische inzichten van Evers (Nijmegen) in Informele Openbaarmaking maar de teksten zijn te saai. Ik heb een hekel aan populaire business boeken die gebaseerd zijn op onderbuikgevoel zoals Levinson of Hughes – maar ze zijn gemakkelijk leesbaar. Yep: bij Sernovitz ontmoeten inhoud en vorm elkaar.

De ‘praises’ op de achterflap zijn ook WOM. En daar zien we Godin, Silverman, Rosen, Keller& Berry, Huba & McConell, Trout en Hughes (en onze oud-collega MaryLee Sachs) terug, dus Sernovitz krijgt van iedereen die een boekje heeft geschreven over dit onderwerp een pluim.

Thinkertoys – Michalko

Creativiteit. Lateraal denken. Verbanden leggen. Oorspronkelijk zijn. Veel mensen hebben moeite om ideeën te bedenken. Dit boek helpt daarbij. Een waarschuwing in de inleiding: dit boek is voor apen en niet voor poesjes… Bij verandering of stress begint het poesje te mauwen totdat mama komt en haar in veiligheid brengt. Het aapje rent naar zijn moeder, springt op haar rug en rijdt met haar naar de veiligheid. Michalko zegt daarmee dat iedereen met de goede wil, of apen-attitude, met zijn tools creatief kan zijn.

Vanzelfsprekend ramvol met voorbeelden (ook leuk voor tesjes en feestjes) komen 38 brainstorm technieken aan de orde. En uiteraard filteren en selecteren van het beste idee.
(Ander handig hulpmiddel bij brainstormen is het Whackpack. Ook verkrijgbaar in onze shop 😉

The Anatomy of Buzz – Rosen

Waar AJ zijn favoriet vindt (van dit jaar) in Dijksterhuis neig ik naar dit boek (en Gladwell). Het zit zo dicht op de visie van Busted en buzzmarketing: hoe we beinvloeders kunnen faciliteren met een boodschap die het doorvertellen waard is (en dan verder kijken dan alleen maar de journalist). Het boek is gemakkelijk leesbaar, vol met voorbeelden, zonder de complexere zaken zoals sociale netwerken over te slaan.

Nadeel is dat het boek uit 2000 komt en dus op sommige fronten ingehaald; er is sindsdien immers veel meer aandacht voor buzz en word-of-mouth en dus meer onderzoek en cases.

The Tipping Point – Gladwell

The Tipping Point is een absolute Klassieker. Het boek is origineel en inspirerend. Gladwell legt het omslagpunt uit waarop iets tot een hype wordt. Three rules of Epidemic, The Law of the Few, Stickiness Factor en The Power of Context zijn de hoofdstuktitels en precies datgene dat Busted ieder dag in praktijk brengt.

Het voorbeeld van Hush Puppies loopt als een rode draad door het boek. Hoe kon het dat een merk dat in 1995 bijna failliet was een wereldwijd succes werd, zoals UGG en Crocs vele jaren later…
Voor de liefhebbers die aangestoken zijn en ook Blink al hebben gelezen, adviseer ik graag Gladwell’s praatje bij TED over spaghetti saus.

De @-cultuur – Andrew Keen

Heerlijk tegengeluid in al die Web 2.0-euforie. Cynisch, overdreven, niet zo’n beste vertaling (druk 1), lang van stof maar zeker de moeite waard en met een keiharde kern van waarheid. Gewoon lezen. En er even aan denken als je weer zo’n 2.0-alles-moet-anders-adviseur voor je hebt staan op een congres of tijdens een new business presentatie.

Overtuigingskracht – Cialdini et al.

Oorspronkelijk heet dit boek Science of Persuasion en behandelt 50 geheimen van de psychologie van het beinvloeden. Een heerlijk boek voor mensen die hun vak hebben gemaakt van het manipuleren van anderen.

Een mooi voorbeeld uit hoofdstuk 1 legt uit hoe een Tell Sell bedrijf dertig procent meer verkopen had door het aanpassen van een enkel zinnetje in hun script. In plaats van “Bel nu, onze verkopers zitten voor u klaar” sloot de commercial af met “Als onze telefonistes in gesprek zijn, probeert u het dan later nog eens”…

Een sterk boek omdat Cialdini communicatie en overtuigen niet als kunst beschouwd maar als wetenschap.

Radical Marketing – Hill & Rifkin

Een relatief onbekend boek dat ik toch aanmerk als Klassieker. Radical Marketing staat vol met cases over bedrijven die een radicaal andere marketingaanpak hadden (de titel zegt dat eigenlijk ook al). Maar dit keer niet met de standaardvoorbeelden maar met basketbalorgaan NBA, The Grateful Dead en Harvard Business School.

Het boek spreekt me aan omdat het aantoont dat traditioneel geschoolde bedrijven zoals P&G (IAMS), Snap-on of EMC ook een radicale aanpak kunnen hebben. Dat radicaal denken (of creatief of innovatief) geen exclusief talent is van hot shops.

The Dream Society – Jensen

Een bestseller van de Deen Rolf Jensen die directeur is van het Instituut voor Toekomststudies in Kopenagen. Hij beschrijft in dit boek de stap van information to imagination. Hij voorspelt dat het zakendoen wezenlijk gaat veranderen na de informatiemaatschappij.

Waar veel trend- en toekomstboeken te abstracte bewegingen beschrijven, staat hier helder uitgelegd wat de Dream Society inhoudt. Meest bekende onderwerp uit dit boek is ‘storytelling’; zo’n term waar je momenteel mee doodgegooid wordt in de communicatiewereld.

The Fall of Advertising and the Rise of PR – Ries

Al Ries is een marketing-grootheid. Hij schreef de klassieker Positioning en introduceerde daarmee het merkpositioneren. Dit keer niet met Jack Trout maar met dochter Laura.

Het meest opwindende van dit boek is helaas de titel. De cases Body Shop, Starbucks, Red Bull en Wal-Mart waren al herkauwd en ge-herkauwd. Verder een hoop open deuren in een aardig jasje.
We nemen mee als OK, maar laat de titel je niet te veel beloven.