Maandelijks archief: november 2008

Vredestein Winterbanden

Op enkele mega billboards langs de Nederlandse snelwegen was vanochtend “Tijd voor Vredestein winterbanden!” geschreven. De tekst is met een bezem geveegd in de sneeuw die op het billboard lag. Met deze guerrilla-actie probeert Vredestein automobilisten er bewust van te
maken dat winterbanden de kans op ongeluk-ken door onverwachte gladheid verminderen.

Release the Beast

Afgelopen woensdag lanceerde Jägermeister op spectaculaire wijze haar nieuwe campagne ‘Release the Beast’. Het drankmerk voert de campagne ook in andere landen. De ‘Release the Beast’ campagne is de volgende stap in een omvangrijke herpositionering. Jägermeister wil met deze campagne jongvolwassenen aanspreken en nieuwe merkwaarden claimen.

Achter de Dam in Amsterdam werd 19 november het campagnethema ‘Release the Beast’ tot leven geroepen. Het ontsnapte beest wist zich te bevrijden uit z’n kooi en baande zich een weg naar de slijter. Het beest vernielde op zijn weg: auto’s, lantaarnpalen, fietsen en een terras om vervolgens door de etalage te springen en zijn favoriete Jägermeister te bemachtigen. Behalve deze stunt zal ‘Release the Beast’ te zien zijn in een bioscoopcommercial en printadvertenties, te horen zijn op radio en aanwezig zijn in horecazaken. Ter ondersteuning is er de website http://www.releasethebeast.nl/ met downloads en een agenda met de Release the Beast feesten, die in 2009 zullen plaatsvinden in Rotterdam en Amsterdam.

Is social media killing PR?

Jeremiah Owyang is een senior analyst bij Forrester Research en heeft een eigen weblog waar hij schrijft over social media. Onlangs was hij betrokken bij een paneldiscussie met als centrale vraag: is social media killing PR?

Tijdens de paneldiscussie werd betoogt dat de public relations industrie al jaren in verval is omdat bureaus door het oprukken van social media de reputaties van klanten niet meer kan beschermen. Als tips geeft Jeremiah aan dat er vier business mogelijkheden zijn voor (geëvolueerde) PR bureaus om te overleven.

1. Verbeter bestaande diensten

a. Filter informatie voor de klant.
b. Wees geen kattenluikje van informatie maar geef advies
c. Biedt een social media strategie aan in je dienstenpakket.

2. Differentiatie

Tijdens de paneldiscussie gaven klanten van PR bureaus aan geen onderscheid te zien tussen de bureaus. Het hebben van een visie en deze op een mooie manier uiten draagt hier aan bij. Een goed voorbeeld hiervan is het social media press release template wat het Amerikaanse Marketing en PR Bureau Shift Communications vrijelijk ter beschikking heeft gesteld. Onbaatzuchtig én zeer effectief. In de minds van (potentiële) klanten is Shift dé autoriteit op het gebied van social media press releases.

3. Ga dieper op in de levenscyclus van de klant.

Door de opkomst van social media zijn product reviews vrijelijk te lezen voor iedereen. Dit zorgt niet alleen voor potentiële PR-nachtmerries maar ook voor een product verbetering opportunity. Het is zonde om de informatie die terugkomt van de community niet gebruiken omdat het buiten het mandaat valt. Goede voorbeelden van het dieper ingaan op de levenscyclus van de klant zijn de alom besproken webcare teams van Vodafone en UPC. Het is nu tijd dat het eerste PR bureau opstaat die deze aanvullende service biedt in combinatie met advies.

4. De dochter van de schoenmaker loopt ook vaak op versleten schoenen: Vertel je eigen verhaal via social media
Wat is sterker dan geloven in je eigen filosofie en deze ook uitdragen? Het panel roept bedrijven op ook zelf via social media te communiceren. In Nederland doen sommige PR bureaus dit al door bijvoorbeeld vacatures op Linkedin te zetten en een company weblog bij te houden. Nu nog een bureau dat social media op meerdere fronten inzet als één geheel in haar communicatie. Ergo: Social Media is not killing but provding a new business opportunity for the PR industry.

PS Thanks Jorrit Kreukniet voor de linktip.

Guerrilla Stunt Queens

Queens guerrilla stunt

Ter gelegenheid van de eerste autoverzekering voor vrouwen werd 11 november omgetoverd tot Queens Day 2008. Op deze speciale dag kroonde Hare Koninklijke Hoogheid Prinses ‘Máxima’ der Nederlanden om 11.00 uur de eerste Queen of the Road op de Dam in Amsterdam.

Gouden koets

De succesvolle vrouwelijke autocoureur Shirley van der Lof (“ik wil de eerste vrouwelijke Nederlandse Formule 1-coureur worden”) werd door de Prinses officieel gekroond tot eerste Queen of the Road. Aansluitend maakten de kersverse Queen of the Road en onze toekomstige koningin een rijtour door Amsterdam in een Gouden Koets. In de vroege ochtend werden langs deze rijtour de letters ‘BEZET’ op verschillende ‘herkenbare’ plekken in de binnenstad geplakt om het Koninginnedaggevoel nog meer kracht bij te zetten. Aanleiding voor de kroning vormt de lancering van Queens dat staat voor ‘de vrouwelijke kijk op verzekeren’. De eerste verzekering die geïntroduceerd wordt, is de autoverzekering ‘Queens of the Road’.