Maandelijks archief: september 2008

Ontstoken oogjes

De zoekopdracht ‘ontstoken oogjes’ stond in de geschiedenis van mijn zoekmachine. Mijn vrouw zocht op internet naar behandelmethoden voor de oogjes van mijn zoontje. Mijn vrouw is niet de enige die voor haar eigen of kwalen van de gezinsleden op zoek gaat naar professionele en consumer generated content voor respectievelijk medisch advies of gezondheidstips.

The Next Fifty Years
vat een onderzoek van Manhattan Research naar CGM en gezondheid samen. 47% van de ePharma consumenten geeft aan beïnvloed te worden door CGM; bij jongeren ligt dit op 64%

Het gaat daarbij volgens mij niet om een second opinion bij diagnose maar om de ervaringen van behandelmethoden of -mogelijkheden van ervaringsdeskundigen. In wezen de backbone van word of mouth: consumenten zijn op zoek naar een indirecte ervaring (bij hoge betrokkenheidsproducten) en gaan bij experts, advocates en in hun sociale netwerk te rade of zij ervaring heeft met een bepaald product. Of ik nu op vakantie ga in een appartement in Turkije, een digitale camera koop, een restaurant boek in Amsterdam of een behandelmethode zoek voor ziekte of ongemak de meningen van anderen, met name online gedeeld zijn erg belangrijk en vaak onderschat door adverteerders.

Auteur Idil Cakim concludeert terecht dat het voor healthcare providers dan ook belangrijk is om te luisteren naar de online consument, een betrouwbare bron te worden voor de informatiezoeker online door feitelijke informatie te leveren aan conversational leaders en te vragen te beantwoorden van patiënten.

Reageren op blogcrisis

Rohit Bhargava van Ogilvy PR geeft op zijn weblog en op het corporate Ogilvy 306 degrees Digital Influence blog vijf stappen/tips hoe om te gaan met een blogcrisis:
1. identificeer de deelnemers
2. evalueer de conversatie
3. reageer authentiek
4. publiceer je eigen mening
5. monitor (en reageer) op de conversatie

Niet voor iedereen vanzelfsprekend verdiept hij deze stappen. Zo is het belangrijk om te realiseren dat er drie typen deelnemers zijn in een blogconversatie: de bron, de commentatoren (soms: reaguurders) en promotors. Laatstgenoemden zijn die het verhaal oppaken om verder te verspreiden (zoals ik nu doe met RB’s post).
Met ‘authentiek reageren’ bedoelt hij dat een echt persoon moet reageren en niet een anoniem corporate account. Ik heb dat in Nederland, op de blogs die ik bezoek, overigens nog nooit gezien. Een ander aspect, ingegeven door de snelheid van het medium, is dat je oprachter bent omdat je spontaan reageert: you cannot rely on a carefully crafted press release to create some ambiguity or delicately respond to a crisis.

Online reputatie Obama vs McCain

De Amerikaanse verkiezingen komen steeds dichterbij. Dat mag ook wel, we zijn al bijna een jaar bezig. Stel je toch eens voor. Balkenende en Bos die sinds eind vorig jaar continu het nieuws beheersen? Onwaarschijnlijk. Only in America! Ook Obama en McCain zelf zullen blij zijn dat de eindstreep in zicht is.

Op het gebied van sociale netwerken en internet hebben beiden campagnes weer veel grenzen verlegd. Eerder in het jaar schreef ik over een aantal campagnetactieken op Adfoblog. Het internet heeft bijvoorbeeld een belangrijke rol gespeeld in het zwangerschapschandaal rondom de dochter van Palin. Zonder de speculatie via het internet had Gouverneur Sarah Palin waarschijnlijk niet hoeven toegeven dat haar 17-jarige dochter zwanger is. Hoe kun je nu in de gaten houden wanneer en waar het mis gaat? Online reputatie management kan daarbij helpen.

Op de website perspctv.com komen alle nieuwtjes, tweets, polls, en blogs over de verkiezingen samen in een dashboard. De site is gemaakt door een persoon onder het pseudoniem Vineet_SC. Hij claimt voormalig CTO te zijn van ad agency Syrup/LBI New York.

Persptcv.com brengt op verschillende manieren de populariteit van de kandidaten in kaart, van de CNN National poll of polls tot en met het aantal referenties op Twitter. Via de electoral map is er op basis van de ‘nieuws voorspel site’ hubdub.com, polls en tweets te zien hoe de staten gaan stemmen. Obama is bij de twitteraars zonder uitzondering favoriet, bij huddub.com komt McCain juist weer dichtbij de Democratische Presidentskandidaat. Ondertussen blijven recent nieuws, blogposts en tweets via rss op de pagina binnenrollen. Je kunt zelfs via een widget realtime in de gaten houden welke kandidaat in ‘social media’ op kop ligt. Verschillende elementen van dit dashboard zijn al eerder in het kader van online reputatiemanagement door bedrijven als Nielsen, Technorati en het Nederlandse BuzzCapture ingezet. Maar nog nooit eerder was de online reputatie zo goed, gratis en geïntegreerd in kaart gebracht. Politieke dieren, journalisten en campagnemedewerkers hebben in ieder geval nu een goed startpunt van hun dag. www.persptcv.com. Nog 56 dagen te gaan…

Lekker dongelen

Het woord ‘dongle’ is bij de systeembeheerders of Windows XP cracks een bekende term. Dongle staat synoniem voor een USB stickje met een functie zoals Wi-Fi of Bluetooth ontvanger. KPN wil iedereen aan de dongle krijgen of zoals ze zelf zeggen de ‘dongel’. Vodafone’s succes met de handige UMTS kaartjes voor de laptop waar je overal in Nederland mee kunt internetten is ze niet onopgemerkt gebleven. De Goeiemoggel hoofdrolspelers Aad, Huig en Antoine zijn van stal gehaald om te laten zien dat de firma Vistransploft Willep de Vriep ook niet zonder mobiel internet op locatie kan. Via onderstaande teaser wordt verwezen naar een actiesite waar je jouw eigen ‘dongel songel’ kunt maken met de Goeiemoggel helden. Een goed vervolg van het origineel waarbij productinformatie, reclame, humor en interactie op de juiste wijze zijn geïntegreerd. Maak ook zelf even een dongel songel.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=7YUS70yIG6s&hl=en&fs=1]

Buzz & Reclame = nog meer Buzz

Old school Skoda

Echt vaak word ik niet getriggered door commercials. Ik kies meestal bewust voor een product doordat een beïnvloeder dat mij aanraadt of dat ik zelf wat research heb gedaan. Toch was de campagne van ‘www.watisditvooreenauto.nl’ er eentje die aansprak. In de TV commercial was alleen een geheimzinnige afgeplakte auto te zien zoals je ze in het blad Autoweek wel eens ziet. Op de website word je geconfronteerd met verschillende logo’s van automerken en de afgeplakte nieuwe auto. Het is de bedoeling dat jij raadt welke nieuwe auto er aankomt. Mijn eerste gedachte was gelijk het merk Skoda. Welk automerk heeft er meer baat bij ‘proofing wrong’ dan de voormalig fabrikant van ‘roestbakken’ uit Tsjechië? Sinds het concern deel uit maakt van de Volkswagen groep maakt het prima auto’s. Toch zette het design van de ‘geheime auto’ mij op het verkeerde been. De voorkant lijkt verdacht veel op een Saab. Na wat research op de site van Skoda wist ik het zeker, het is een ‘Superb‘. Bingo!

Het doel van de campagne, rumour en buzz creëren is gelukt. Zoals bijvoorbeeld de discussie en speculatie op Reclamewereldblog. De campagne is van Selmore, een creatief ‘through the line’ bureau. Mooie combinatie van reclame en buzzmarketing: ‘there is no line’.