Maandelijks archief: augustus 2008

Jezus, golf & computergames

Golfer Tiger Woods is al jaren heer en meester op de green. Gameontwikkelaar EA Sports –bekend van o.a. de Fifa voetbalspellen– heeft met de Tiger Woods en PGA franchise ook een prachtige golfgame neergezet. De titel Tigerwoods PGA Tour 06 heeft mijn vrienden en ik de spelregels van het balspelletje geleerd. Een gebruiker op Youtube met de naam ‘Levinator25’ is ook fan van het virtuele golfen en was verbaasd dat Tiger zelfs staand op het water nog wist te golfen. Het filmpje met de naam ‘Tiger Woods PGA Tour 08 Jesus Shot’ werd 449.808 keer bekeken. Kleine foutjes oftewel bugs komen vaker voor games. In plaats van een update om het euvel te verhelpen reageerde EA Sports op de manier zoals dat in het ‘social media tijdperk’ hoort. Een Youtube filmpje als video-response op Levinator25. Zie onder.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=FZ1st1Vw2kY&hl=en&fs=1]

Bedankt Jorrit voor de tip.

43 killer viral tips

via aimClear

Word of mouth kan een goedkope en toch effectieve manier zijn om een boodschap over te brengen. Bij de Igniting Viral Media Session op SES San Jose werden tips gedeeld voor een virale campagne.
Een tip over virale content is vanzelfsprekend overeenkomstig met buzzable stories of PR-haakjes:

1. lists – for example the most famous list ever is the 10 commandments :)
2. how to’s – i.e. martha stewart
3. surveys’ – i.e. US News
4. Comprehensive posts – give people something that they would want to link to.
5. something with a strong opinion – take heed though. It can go viral like crazy but may go viral in a way you don’t want it to.
6. best of’s
7. calculators tools – stuff that helps people to do stuff better, easier
8. video – must be interesting. will it bend takes a boring industry and made it interesting
9. widgets – make it easy for people to put on your site (easy for link building)
10. quizzes and badges – create fun quizzes that people can put them on their sites and link back to you

Of ook aardig over het meten van succes:

1. RSS Subscribers
2. social bookmarks
3. comments on your blog
4. links to your site by social media
5. what blogs forums are saying about you
6. monitor referring links
7. track email usage

En tip 34 legt uit dat outrageous content het ook goed doet. Zie dit hilarische voorbeeld.

Ajax site gedefaced

Bovenstaande screendump lijkt een hack te zijn door de harde kern van FC Utrecht op ajax.nl. De oplettende kijker ziet het Eredivisie Live logo rechts onderin de supportersvlag. Het nieuwe Eredivisie kanaal biedt supporters de mogelijkheid een vlag met eigen tekst en clubkleuren over een willekeurige site te hangen. Via een tell-a-friend principe is het mogelijk vrienden voor de gek te houden. Ook kun je de vlag via een gadgetcode op Hyves toevoegen. Probeer het hier zelf.

De nog niet ontdekte viral

Zo nu en dan kom ik een viral tegen die nog niet ‘ontdekt’ is. Een goed voorbeeld is het volgende filmpje van Bloedlink uit december 2006 met maar 1000 views op Youtube:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=0gpJlJxg6Bo&hl=en&fs=1]

Al met al een prima viral met een heel goed doel. Alleen moet de Stichting Bloedlink de volgende keer overwegen seeding-technieken in te zetten om te zorgen dat het een viraal effect teweeg brengt. Zo zullen er meer goede ‘virals’ zijn die nog niet ontdekt zijn. Zonde…

PS Phillipe dankjewel voor de linktip