Maandelijks archief: maart 2007

S(t)u(t)nday

Are You a Twitter Ninja?

Ik heb nu een weekje Twitter draaien en post af en toe vanaf site en telefoon wat ik aan het doen ben. Heel af en toe, want ik kan me niet voorstellen dat ‘somebody cares’. Ik volg ook enkele mensen die in het echt een stuk boeiender zijn dan ze laten weten via hun Twitter. We geven niet op en volgende de ontwikkeling: wellicht krijgt het dit weekend een relevante invulling.

PS: Dit weekend beginnen we met S(t)u(t)nday: iedere zondag een klassiek voorbeeld van Guerrilla Advertising.

Moskou kleurt roze.

Eén van de geweldige zaken in Rusland is dat je maar je hand hoeft uit te steken als je vervoer nodig hebt. Er zal wel iemand stoppen, met je onderhandelen over de prijs en je vervolgens naar je hotel voeren. Gedurende het Sovjet tijdperk was dit voor vele Russen een gebruikelijke manier om een centje bij te verdienen.
Jammergenoeg zijn dergelijke praktijken in het post-communistische Rusland een beetje gevaarlijk geworden – vooral voor vrouwen dan. Zelfs geregistreerde taxi’s kunnen een gevaar opleveren in Moskou.
Om deze reden hebben twee vrouwen uit Moskou Pink Taxi gelanceerd: een taxibedrijf door vrouwen voor vrouwen. De taxichauffeurs – allen vrouwelijk – pikken alleen vrouwelijke passagiers op. Het bedrijf startte met twee taxi’s, maar werd al snel razend populair (mede door word-of-mouth of op z’n russisch стоящий-предлог-рот) en heeft nu een fleet van 27 taxi’s. Gemiddeld krijgt Pink Taxi zo’n 140 oproepen per dag te verwerken.

Toiletreclame

Met een DIKKE verwijzing naar het al eerder genoemde boek Guerilla Adverting van Gavin Lucas & Micheal Dorrian (ISBN 1856694704) wil ik de komende week enkele foto’s op buzzmarketing.nl zetten. Het zijn vaak inspirerende, vaak simpele, maar o zo goed verzonnnen onconventionele manieren om op te vallen.

De eerste in de reeks komt uit India. Het bureau wat achter deze actie zit heet Contract.
De actie was ter promotie van de film Spiderman 2 in de Indiase Bioscopen.

Mannelijke toiletbezoekers werden daar geconfronteerd met een urinioir die alleen door Spiderman kon worden bereikt. Het is amusant en het is onmogelijk om deze ‘boodschap’ te negeren. De Copywriter heeft zich kostelijk vermaakt bij het plaatsen van het urinoir. Een van de bezoekers vroeg zich namelijk af (aan de desbtreffende toiletjuffrouw) of het ook daadwerkelijk in gebruik werd genomen.

Euroblog 2007

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Vyo3yQNt1RU]
via: Conversationblog

Bovenstaand een interview met Philip Young (University of Sunderland, UK), Swaran Sandhu (University of Lucerne, Switzerland) and Ansgar Zerfass (University of Leipzig, Germany) over een Europees onderzoek naar het gebruik van weblogs door PR-professionals. De belangrijste conclusies:

89% of PR professionals surveyed think that blogs and social software will be widespread and integrated into communications as websites are today.
but 69% say they do not have the skilled personnel to handle them and 42% are unable to demonstrate the ROI of blogging.
Lack of skilled PR professionals is now the biggest factor influencing the use of social software. A new niche specialisation for PROs is emerging.

The 3 biggest challenges for PR Professionals to use blogs int heir organisation are:

– having time to blog regularly (83%)
– reacting to comments/feedback from the audience (83%)
– creating content and ideas for posts (80% !)

The 3 biggest opportunities for PR Professionals are:

– environmental scanning, keeping a finger on the pulse (81%)
– fast reaction time to issues (74%)
– opportunity for authentic (!), personal communications (77%)

PR en Web2.0

Op Buzzmarketing.nl posten we over de ontwikkelingen van het (marketing)PR-vak, in de vorm van linkjes (en soms visies en meningen). Helaas zijn nog maar weinig PR-mensen actief in de blogosphere. De VPRA heeft een nieuwsbrief.
Ronald van de Aart begon voortvarend in december met een weblog maar stopte alweer na een maand. Geen verwijt want onze eigen redactie is ook niet altijd even actief 😉
Mocht je andere PR-weblogs uit Nederlands kennen, laat het ons dan weten!

Dan toch maar naar buitenlandse bronnen. Jonathan Carson, CEO van Nielsen Buzzmetrics, onderhoudt het weblog Mouthpiece. Deze week postte hij een interessante SWOT over PR en Web2.0. Daarnaast geeft hij vijf tips hoe PR voordeel kan trekken uit Web2.0:

1) Build research prowess.
– Marketing 2.0 will be data driven.
– Brands need substantial measurement data to justify moving from TV budgets.

2) Move out of comfort zone.
– PR in best position to take chances, try new things b/c have less of a need to protect status quo than other marketing service firms.

3) Focus on interactive competencies.
– Most programs will be ground in digital, and PR needs to strengthen their expertise here.

4) Be ethical leaders.
– Brands are looking for safe waters as they experiment, and PR is in a good position to help them navigate.

5) Get Web 2.0 in your DNA.
– Encourage blogging, hire CGM mavens, institute cultural revolution within the industry and within different firms. Hiring a top blogger should be as natural for a PR firm as it always has been to hire former journalists or Washington insiders.

Microbloggen

Hyves had het allang maar het is nu ook een hype in de grote mensen blogosphere: microbloggen. In plaats van een dagelijkse of wekelijkse post in je dagboek, laat je constant weten wat je aan het doen bent.
Omdat we er als communicatie-mensen alles vanaf moeten weten, registreerde (webware, dus niet ‘installeerde’) ik me deze week ook voor Twitter. Beetje meer info over deze applicatie op BlueAce of Marketingfacts. Ik moet de toegevoegde waarde nog ontdekken…

update: deze post ziet het ook niet zitten

Zune viral marketer arrested at SXSW


Now that South By Southwest Interactive is coming to a close, the SXSW music festival is getting underway — a perfect time and place for Microsoft to get the word out about its floundering Zune. Except when a viral marketer charged with putting up those distinctive magenta Zune logo posters around town is instead became charged with, oh, what, vandalism of public property? Microsoft’s primary PR firm on Zune, Edelman, had no comment on this matter at the time of press, but we hear the viral marketer in question will get either three days in jail, or three appearances in front of a judge (whichever comes first).

Update: Microsoft gave us a ring with the following: “We can confirm that an employee of a marketing agency engaged by Zune was cited for hanging promotional posters at SXSW. We’ve launched an internal investigation and will cooperate with local authorities and festival organizers in all regards. Zune is committed to lawfully and respectfully promoting its products and services.” Ok, so who’s the moran / evil genius behind this thing?

via: Engadget (dank Mo!)

SL Safari


Via de UK PR wire vonden we het ‘innovatieve idee’ SL Safari.

A series of SL Marketing Safaris have been organised to clearly explain to UK marketers, how SL can benefit any organisation. They have been designed to cater for people with limited experience of SL as well as people who have never ever been into it.

We worden doodgegooid met bedrijven die (voor de PR spin off) starten in SL. Verveeld met artikelen over de hype. Raken geirriteerd over de postings over de buzz rond de hype. Enfin: marketeers hebben het er veel over maar het overgrote merendeel is er nooit geweest. Laat staan dat ze nadenken of het iets voor hun kan betekenen. Juist voor die mensen is er de rondleiding: wat is SL, hoe werkt het en wat zijn de marketing opportunities. Overigens is het idee van de Safari niet nieuw: Emerce berichtte in oktober 2006 al over Synthravels, een andere touroperator voor virtuele werelden.

Zelf waren we bij de Marketingfacts BBQ die wat later begon omdat niet iedereen op tijd wist te komen. Ergens wel logisch omdat newbies, eerst moeten begrijpen hoe ze er komen, hoe ze zich kunnen teleporten of moeten zweven. Ben benieuwd hoe ze dat oplossen bij SL Safaris. Bij de ‘How?’ staat ‘you turn up for the safari‘, maar ik weet dus niet of dat zo vanzelfsprekend is.

Mocht het lukken om zelf in SL te komen (en ik ben online), dan leid ik (Amsterdam Marathon) je graag rond. Ben ik offline dan is een aardig startpunt het Text100 Island. Smiddy Smails die het eiland bouwde, vertelde me over het succes van hun eiland: