Maandelijks archief: februari 2007

Via Technorati struinde ik enkele websites af en vond een paar vreemde voorbeelden van buzzmarketing:

1. plak-koortslippen
Een anti-reclamecampagne tegen metroposters met mooie mensen. (zou me niks verbazen als na deze teasercampagne blijkt dat Zovirax erachter zit)

2. hoofdbreker
tsja een stunt bedenken voor een zorgverzekering is blijkbaar zo moeilijk dat een bedrijf in Californie met een heel ‘out of the box’ idee kwam: voorbijgangers steken hun hoofd ‘inside the box’ om hun verhaal te vertellen over health insurance mismanagement.

Guerrilla Advertising

Cor Hospes, culinair- en bedrijfsjournalist, geeft binnenkort een boek uit over Guerrilla Advertising. Hij beloofde dat we een hoofdstuk mogen voorpubliceren op buzzmarketing.nl. Cor tipte me twee fantastische boeken: Guerrilla Advertising en Advertising is Dead: Long Live Advertising, beiden vol met inspirerende voorbeelden!

Een of meerdere voorbeelden uit dit boek komen terug in de Guerrilla Marketing Top 10 van Communicatiedrang. Waar auteur Peter Evers zijn ranking op baseert, is mij niet duidelijk. Zelfverklaard expert Hospes is het in ieder geval niet eens met deze opsomming: wat hem betreft is Parlino de slechtse Guerilla Advertising die hij is tegengekomen. (Qua buzz zou ik het nog kunnen verdedigen dat er in ieder geval over gepraat wordt ook al was afzender onduidelijk)

Het slechtste voorbeeld op de ranglijst van Communicatiedrangis MSN’s wildplackactie in NY. Guerrilla is geen wildplakkerij zoals hij stelt. Hoe beoordeel je dan de recente wildplak-stickeractie van Hyves door Habbekrats? Kan dat wel omdat je ‘de achterban activeert’ in plaats van zelf te plakken?

Mea Culpa

JetBlue, een Amerikaanse vliegtuigmaatschappij, maakte er vorige week een potje van en haalde de woede van vele klanten op de hals. 11 uur opgesloten zitten in zo’n kist is ook nie niks.

Wat opvallend is, is dat de CEO meneer Neelman social media/YouTube inzet om zijn excuses aan te bieden. In plaats van(/naast?) de klassiek dagbladadvertentie. ook prima dat het verder gaat dan een sorry-praatje maar dat de beste man ook aangeeft wat hij eraan gaat doen dat dit niet mee voorkomt.

Via: Church of the Customer

Webmonitoring

Voor wie nog niet het briljante overzicht van Frank Janssen heeft gelezen hierbij de link naar zijn artikel ‘Driekwart PR-professionals monitort geen blogs‘. Zijn artikel begint met de (eerste) resultaten van een recent Brits onderzoek waaraan meer dan 900 PR-professionals deelnamen. Het onderzoek werd uitgevoerd door BurrellesLuce en Kent State University. 72% van de PR-professionals geeft aan dat ze geen formeel systemen hebben om de buzz in de blogosfeer te monitoren, slechts 19% heeft dat wel.

Frank zegt dat het interessant is omdat er veel geld in de monitoring-elarij omgaat. Ik vind het vooral boeiend dat zo’n grote groep PR-mensen weblogs niet monitort. Dit soort uitkomsten verwacht je misschien bij het algemene bedrijfsleven, maar niet bij de branche die er betaald voor wordt om datzelfde bedrijfsleven te voorzien van informatie over de buzz op internet.

Voor degene die zich getriggerd voelen om zelf eens te speuren adviseert hij de top 10 monitortools.