Maandelijks archief: oktober 2005

oei oei oei

Geen Stijl start
de GeenStijl GuerillaMarketing (GSGM) aan het juiste adres.
“GSGM staat garant voor nietsonziende campagnes. Niks laffe virals, niks doorzichtig online gemeuk en aan vergaderen hebben we al helemaal een broertje dood. GeenStijl GuerillaMarketing staat garant voor keiharde resultaatgerichte campagnes.”

Het voorbeeld van een guerilla campagne van GSGM, de boekenlijst van HP/De Tijd, roept verwarring op bij de lezers die blijkbaar niet door hebben dat ze bespeelt worden met (quasi) commerciele boodschappen. GS is een medium dat ook geld (moet/wil) verdienen en kiezen hiermee voor een business model. Lijkt me wel belangrijk om de trouwe en betrokken lezers duidelijk duidelijk te maken hoe en wat…

Als het zomaar een post is om reacties los te maken zoals Houdoe zegt: “Heeft men er hier wel eens over nagedacht dat de mogelijkheid bestaat dat je het anoniem reaguren op een weblog en het verschijnsel weblogs op zich ook té serieus kan nemen.” dan lach ik mee!

PS: Ben wel geinteresseerd in een gesprek met mede-Brabo Houdoe…

Buzz Awards 2005: Meest ‘Buzzable’ Product van Nederland


Vanaf deze week zijn de verkiezingen van de Buzz Awards gestart. Voor de eerste keer wordt in januari de Buzz Award uitgereikt aan het meest ‘buzzable’ product van 2005. De Buzz Awards worden georganiseerd door Buzzer, een Word of Mouth Marketing bureau. Met ‘buzzability’ doelt Buzzer op de hoeveelheid kletsen, verhalen, ‘buzzen’ over iets. Omdat het product, de dienst of het evenement zo bijzonder, uniek, opmerkelijk is dat je het wel moet vertellen aan anderen. Iedereen mag een product nomineren dat voor hem/haar het afgelopen jaar het meest buzzable was. Eind november stelt een jury een lijst van officiële Buzz Nominaties vast op basis van de argumentatie bij de opgegeven producten. De hele maand december mogen ingeschreven Buzzers stemmen op deze lijst. In januari 2006 wordt de prijs uitgereikt. Het winnende product mag een jaar lang het predikaat ‘meest Buzzable product 2005’ voeren.

MarketingFacts post het artikel: Luisteren naar de consument als nieuw vakgebied. Daarin ondermeer een link naar een essay over monitoring van de Blogosphere of online WOM/buzz.

Zoals ik ook al schreef op Communicatiecoach vind ik monitoring en een dialoog met publieksgroepen een taak van een PR-bureau. Marco stelt terecht in zijn comments: “Het meten en registreren is een, wat nog belangrijker is, is de follow-up. Wat doe je met die informatie? Daar zit de meerwaarde van dit soort bureaus. De tijd zal moeten leren of deze bureaus inderdaad meerwaarde hebben”.
Zoals je weet praat ik daar graag verder over…

Hear hear!
P&G ligt volgens de Amerikaanse commerciele waakhond Commercial Alert onder vuur. Commercial Alert heeft overigens gisteren een brief gestuurd naar de FTC, de handelscommissie, met het verzoek buzzmarketing te onderzoeken:
“Commercial Alert sent a letter today to the Federal Trade Commission (FTC) requesting it to investigate whether buzz marketers are violating federal law prohibiting deceptive advertising. The letter asks the FTC to review evidence that “companies are perpetrating large-scale deception upon consumers by deploying buzz marketers who fail to disclose that they have been enlisted to promote products. This failure to disclose is fundamentally fraudulent and misleading.”
De volledige tekst hier

Voor de duidelijkheid: we hebben het over de marketingvorm waarbij een product wordt aangeprezen door iemand “who fail to disclose that they have been enlisted to promote products”.

Persoonlijk ben ik ook absoluut tegen verborgen communicatie en onherkenbare afzenders. Wat mij betreft wordt deze vorm van marketing dan ook verboden. Commercial Alert verwoordt het nog krachtiger:

“Fraud is fraud, and a harmless sounding name such as buzz marketing does not change that”

Hear hear.

Over buzzende consumenten: prosumers

Ik buzz, jij buzzt, wij buzzen. Maar wie zijn wij? Dikke kans dat wij prosumers zijn.

Om je geheugen op te frissen: de Prosumer is een consument die informatie en technologie in z’n bloed heeft. Hij (of zij) zoekt actief naar informatie, en raadpleegt daarbij meerdere bronnen, waaronder Internet. Ook wil hij graag invloed hebben op diensten en producten, en communiceert hij veel en vaak via verschillende kanalen. Hij is kritisch en neemt niet klakkeloos beloften aan die hem in reclame gedaan worden. Voor anderen in zijn sociale netwerk is de Prosumer een bron van informatie, vooral over merken en producten. Kortom, de Prosumer heeft alles in zich om te buzzen!

De term Prosumer is niet nieuw meer, maar er is wel sinds kort meer bekend over hoe deze consument zich in Nederland gedraagt (onderzoek door Euro RSCG). Een paar leuke bevindingen:

Prosumers willen alles weten. Prosumers staan veel meer open voor multimedia en Internet als bron van informatie dan gewone consumenten. 61% van de Prosumers gebruikt weblogs, bulletin boards en nieuwsgroepen om informatie te krijgen en de meningen van anderen te achterhalen.

Even slikken voor de reclamebranche: maar liefst 84% van de Prosumers staat wantrouwig tegenover reclame en de beloften die daarin worden gedaan. De Prosumer is dus niet zo gemakkelijk te beïnvloeden met de ‘traditionele’ marketinginstrumenten.

De Prosumer is eigenwijs en uitgesproken, en omdat hij zoveel informatie verzamelt is hij voor zijn vrienden een betrouwbare referentie (een buzzer dus).

Kortom: prikkel de prosumer en de buzz volgt vanzelf!
Meer over de prosumer op www.prosumer.nl.

Willem Sodderland promoot zijn initiatief Buzzer op het weblog Frankwatching met een goed artikel over WOM.

Met name deze quotes zijn interessant: ” De uitwisseling van eerlijke meningen tussen consumenten is de krachtigste beïnvloeder van koopgedrag, al sinds holbewoners elkaar vertelden waar ze de meest productieve jachtvelden konden vinden” en “Als fabrikant kan je dit (kritische of negatieve feedback, red) negeren en/of ontkennen. Besef dan wel dat bad buzz 2 keer zo hard gaat dan good buzz. Maar je kan het ook omarmen, je product
verbeteren en een goede beurt maken bij een groep invloedrijke consumenten”

Willem stelt terecht dat er nog steeds veel begripsverwarring is, maar doet daar zelf een schepje bovenop door een eigen interpretatie te geven van Buzz Marketing. Hij zegt: “In strikte zin gaat Buzz marketing over het uitlokken van gesprekken over een merk of product door een opvallend, shockerend of boeiend) evenement te organiseren”. Waarom zou bij buzzmarketing een evenement de enige driver voor WOM zijn? Daar ben ik het net zo mee oneens als dat de WOMMA’s definitie: “using high-profile entertainment or news to get people to talk about your brand”. Buzz is een synoniem voor word of mouth. Buzzmarketing is WOM-marketing en dus: “Word of mouth is a pre-existing phenomenon that marketers are only now learning how to harness, amplify, and improve. Word of mouth marketing isn’t about creating word of mouth — it’s learning how to make it work within a marketing objective”.

Zo dit geneuzel over definities verduidelijkt tenminste 😉

Op MarketingFacts wordt terecht geconstateerd dat Buzzer een sterke gelijkenis heeft met BzzAgent. Prima, maar Willem geeft er Nederlandse relevantie aan. (overigens vraag ik me af waarom Marco Marketingfacts via zijn comments een directe vraag stelt aan Buzzer Willem, terwijl de column op Franks weblog staan. Het zal wel een klein wereldje zijn).
Het artikel is inspirerend en voegt kennis toe, de promotie van Buzzer is relevant en niet storend.

Ik denk dat tussen de 3.300 ingeschreven Buzzers er best wel wat communicatie- en marketingmensen zitten. Of (en) zij kennen vast wel mensen werkzaam in deze branche. Dus Willem: “practice what you preach” en lanceer Buzzer via Buzzer. Ik hoop dat we binnenkort meer cases van je horen!

Op een weblog dat trends signaleert, mag natuurlijk de Top 10 van ons clubblaadje niet ontbreken. From the rise of transparency to the decline of newsprint, every PR pro needs to remain on top of the ever-changing media landscape in PR Week.

Terecht voegt de mediakenner Jon Friedman toe dat hij een shake out verwacht onder blogs. Iedere 7,4 seconden start er ergens een nieuwe weblog. Op het moment dat ik deze post publiceer, zullen er dus alweer enkele weblogs bij zijn over onzinnige zaken.